Springbrett til teaterscenen


Identitet er gjennomgående tematikk for stykkene som vises under Dramatikkfestivalen helgen 13. – 15. juni. For første gang er det satset ekstra på tekster for barn og unge.

prøver_hvemerfienden-(14-of-14)
prøver_hvemerfienden-(8-of-14)
prøver_hvemerfienden-(7-of-14)
prøver_hvemerfienden-(5-of-14)
prøver_hvemerfienden-(4-of-14)
prøver_hvemerfienden-(2-of-14)

Bilder fra prøver på Liv Marit Webergs tekst «Hvem er fienden» som foregår på Brageteatret disse dager. Foto: Brageteatret. 


Ny rekord i antall innsendte manus viser at festivalen fortsatt er en svært viktig arena for mange dramatikere, mener kunstnerisk leder for festivalen, Victoria Meirik.

Mange av stykkene som vises under festivalen finner dessuten veien inn på teaterscener over hele landet.

– At for eksempel Kathrine Nedrejord sine bidrag har gått fra vår festival videre til Nationaltheatret – har vært ekstremt viktig. Nettopp fordi målet
er å være en plattform som synliggjør scene-teksters potensial. Under
Heddadagene kan vi gjøre nettopp det. I så måte så mener jeg at
festivalen levendegjør tekstens potensial både for dramatikeren selv – og ikke minst for teatrene som skal produsere den videre.

Egen jury for barn og unge

I år har festivalen også satset mer enn vanlig på tekster for barn og unge.

– Årets festival er faktisk den første i historien som har dette som fokus. Vi hatt to adskilte juryer i år; en for barn og unge – og en for tekster som er myntet på et voksent publikum.
Rett og slett fordi vi de siste årene har hatt et økende tilsig av tekster for et yngre publikum. Under festivalen vil det arrangeres et eget seminar som vi har valgt å kalle Nedenifra og Opp, som tar for seg nettopp dette å skrive for barn og unge.

Hilde Brinchmann, Hildur Kristinsdottir og Niels Petter Mørland har sittet i juryen for tekster for barn og unge, mens den andre juryen har bestått av Lisa Lie, Fredrik Longva, Saila Hytteinen og Matilde Holdhus.

Viktig samtidsfestival

Etter flere år som kunstnerisk leder for festivalen, er Meirik sjokkert over at en så viktig festival har så få produksjonsmidler.

Victoria Meirik, kunstnerisk leder ved Norsk Dramatikkfestival. Foto: Siren Høyland Sæter

Victoria Meirik, kunstnerisk leder ved Norsk Dramatikkfestival. Foto: Siren Høyland Sæter.

– I flere år har festivalen vært avhengig av god drahjelp fra teatrene hvor alle institusjonene stiller opp og samarbeider. Det er svært vanskelig for festivalen å få nok egne produksjoner på beina både med hensyn til tid og midler.

Meirik er klar på at det må satses mer på festivalen i fremtiden.

– Som jeg allerede har vært inne på er festivalen er et perfekt springbrett med tanke på å bli vist og produsert utenfor institusjonsteatrene. Festivalen er en enorm rekrutterings-plattform og ikke minst et møtepunkt for regi og tekst. Og flere av våre dramatikere blir senere husdramatikere på Dramatikken Hus, som for eksempel Birgitte Larsen. Jeg må også få nevne Mari Hesjedal, som er blitt plukket opp av Hordaland Teater.

Når det er sagt må festivalen bygges videre, mener Meirik.

– At festivalen nærmest må tigge for å få produksjonene på beina gjør ting unødvendig vanskelig. Vi trenger større gjennomslagskraft for å nå opp til de forventningene og det nivået vi mener oppsetningene bør ha. Slik det er nå er det for mange omstendigheter som holder festivalens potensial nede. Teatrene er jo svært villig til å arbeide med oss fordi de ser at det er her talentene er. Ikke minst får de sett tekster i et rom – lest og gestaltet med skuespillere. Det bør være ganske mye verdt.

DRAMATIKKFESTIVALEN
Neste festival er 13. – 15. juni 2019. Festivalen presenterer scenetekster av Birgitte Larsen, Daria Osipova, Rolf Kristian Larsen og Veronika Erstad. Nytt for Dramatikkfestivalen 2019 er utvelgelse av scenetekst for barn og unge av Liv Marit Weberg, Nelly Winterhalder og Tale Næss. Dramatikkfestivalen gir publikum mulighet til å oppleve tekster av utvalgte dramatikere som representerer nåtidens tendenser i norsk dramatikk. Velkommen til tre dager med visninger, seminarer, samtaler og gjester.

Bildene i saken er fra Hvem er fienden som skal vises på Dramatikkens hus 15. juni kl. 16.00. Medvirkende: Regissør: Even Torgan | Skuespillere: Trine Wiggen, Andrea Berntzen, Jakob Fort, Sacha Slengesol Balgobin, Hedda Gundersen Gullikstad | Regiassistent: Rebekka Jynge | Scenografisk festivalkonsept: Sir Grand Lear | Lysdesign: Tobias Leira | Produksjonstid: 10 dager | Iscenesatt visning i samarbeid med Brageteatret | 60 minutter | Foto: Brageteatret 

 

Legg inn kommentar

Vennligst oppgi ditt navn

Ditt navn er påkrevd

Vennligst oppgi en gyldig epostadresse

En epostadresse er påkrevd

Vennligst legg inn din melding

NORSKE DRAMATIKERES FORBUND - WRITERS GUILD OF NORWAY

Besøks- og postaddresse:
Kronprinsens gate 17
0251 Oslo

Telefon: 22 47 89 50
Epost: post@dramatiker.no
Org nr: 971 287 188

Dramatikerforbundet © 2019 Alle rettigheter. | Personvernerklæring | Ansvarlig redaktør: Monica Boracco.

WordPress fra wp-hosting.no