Siri Senje


– I disse flyskamtider byr litteratur oss på fine reiseopplevelser i tid og rom

Siri Senje (Foto: Privat)

SIRI SENJE

Født 1957, bor i Oslo


Hva holder du på med nå?

Livet mitt tok en krapp sving i 2016 da jeg begynte å undervise på den nyopprettede Manuslinja på Westerdals/Kristiania. Å delta i byggingen av en splitter ny utdanning i dramatisk skrivekunst på BA-nivå var en uimotståelig utfordring. Dessuten var det en mulighet til å få utviklet og testet teorier og idéer om manuskriptarbeid som jeg forsket på som doktorgradsstipendiat på Den norske filmskolen. Det begynte som en deltidsjobb, men så gikk det litt unna. Nå, tre og et halvt år senere, leder jeg programmet og er i 100% fast stilling for første gang i mitt liv. En uventet, men ansporende, utvikling. Jeg har med meg et strålende team på fire dramatikere som underviser og veileder til sammen 45 manusstudenter. Hverdagen min er å undervise, forske og utvikle programmet videre. På vår manuslinje arbeider vi med alle former for «tekst for fremføring» – det vil si at studentene skriver for film, TV, teater, spill, og flere formater av web-produksjoner. Vi samarbeider bredt med andre linjer som film & tv-produksjon, spilldesign, visual effects, skuespill og, snart, musikalteaterutdanningen som nettopp har fusjonert med skolen. Jeg har det, rent ut sagt, forrykende moro!

Mitt eget skrivearbeid består nå av forskning innenfor feltet «screenwriting research». Nåværende forskningsprosjekt heter «Cruising through Chaos» og handler om å utvikle verktøy og metodikk som gjør det mulig for film/TV-dramatikere å navigere i en pluralistisk tilbakemeldingskultur. Dessuten handler det om «feedback science», altså analyse av tilbakemeldinger og utvikling av en god feedbackmodell. I september skal jeg presentere siste fase av prosjektet på Screenwriting Research Networks årlige konferanse. Dette året holdes den i Porto, Portugal. Så det blir intensiv skriving i sommer.

Hvordan ser arbeidsplassen din ut?

Jeg har mange arbeidsplasser. Inntil for en uke siden var den kjæreste på torpet mitt i Värmland. Men alt har sin tid, så jeg har nå solgt mitt smultronställe og byttet det ut med ei lita femtitallshytte med fjordutsikt på Fagerstrand i Oslofjorden. Her er min nye skrivehule, ikke lenger omgitt av bjørkeskog, men kneisende høyt og fritt på en knaus. Jeg ser fjorden fra kroken der jeg sitter og skriver og hører danskebåtens høyttalerstemme invitere til frokost i det skipet stevner inn. Gleder meg vanvittig til å ta stedet i bruk for alvor nå i sommer. Nærhet til saltvann er sjelebalsam for meg.

Din største kunstopplevelse?

Et umulig spørsmål for et godt voksent menneske – det er rett og slett blitt for mange av dem til å velge ut én. Jeg lurer meg derfor unna og tar noen sjangerdelte valg fra fine kunstopplevelser relativt nylig:

Teater: Jeg skuffes altfor ofte på teater, men en stor opplevelse for snart to år siden var Marit Moum Aunes oppsetning av «Engler i Amerika». Glitrende. Håper ikke det blir to år til neste gang.

Film: Elena Ferrantes første roman «L’Amore Molesto» («Kvelande kjærleik») fra 1995, filmatisert av Mario Martones. Vist på Oslo Pix nylig. Filmen fulgte boken meget trofast, men ble likevel et stykke selvstendig, cinematisk kunst. Slik skal det gjøres!

Litteratur:  Min Jin Lings slektsroman «Pachinko» som følger en koreansk innvandrerfamilies eksiltilværelse i et fiendtlig Japan gjennom nesten hundre år. Medrivende og innsiktsgivende! I disse flyskamtider byr litteratur oss på fine reiseopplevelser i tid og rom.

Hvilket ord mangler i den norske ordboken?

Forbruksskam. Et ord jeg fant på akkurat nå. I følge oppdatert klimaforskning kan det inspirere nyttigere adferdsendringer enn flyskam.

Hvilket medlem går pinnen til?

Kari Fredrikke Brænne

Legg inn kommentar

Vennligst oppgi ditt navn

Ditt navn er påkrevd

Vennligst oppgi en gyldig epostadresse

En epostadresse er påkrevd

Vennligst legg inn din melding

NORSKE DRAMATIKERES FORBUND - WRITERS GUILD OF NORWAY

Besøks- og postaddresse:
Kronprinsens gate 17
0251 Oslo

Telefon: 22 47 89 50
Epost: post@dramatiker.no
Org nr: 971 278 188

Dramatikerforbundet © 2019 Alle rettigheter. | Personvernerklæring | Ansvarlig redaktør: Monica Boracco.

WordPress fra wp-hosting.no