Rekordstort program for Barnefilmfestivalens bransjedager


Da Frank Mosvold ble bedt om å sette sammen programmet for bransjekonferansen på Barnefilmfestivalen, tok han utgangspunkt i å lage et program han selv ville hatt lyst til å delta på.

Frank Mosvold, barnas Bergman og ansvarlig for Barnefilmfestivalens bransjekonferanse (Foto: Torunn Eikanger)

Frank Mosvold, barnas Bergman og ansvarlig for Barnefilmfestivalens bransjekonferanse (Foto: Torunn Eikanger)

– Veldig ofte er jo slike konferanser litt svevende og lite konkrete, så jeg inviterte deltagere og forelesere jeg er nysgjerrig på. Jeg hadde lyst til å skape et program som skal gi nevenyttig informasjon som særlig unge filmskapere kan dra nytte av, sier Mosvold.

I barnefilmsammenheng er Frank Mosvold kanskje mest kjent for animasjonsseriene Hubert (2006 – 2009) og Elleville Elfrid (2011 – 2015), og animasjonsfilmen Bendik og Monsteret (2014), og kinofilmen Elleville Elfrid (2021). Siden 2008 har han også sittet i Barnefilmfestivalens styre, og ble derfor spurt om å ta ansvar for festivalens bransjekonferanse.
– Først trodde jeg egentlig at jeg bare skulle invitere noen folk, innrømmer Mosvold, men innså raskt at her var det mye spennende å ta tak i. Årets bransjedager på Barnefilmfestivalen blir av det heldigitale slaget, og det åpner seg faktisk mange muligheter i å ikke være live.

– Fordelen med strømming er jo at folk blir mer tilgjengelig, sier han. For eksempel hadde det ikke vært mulig å få Robert McKee til å komme til Kristiansand, men nå fikk jeg mulighet til å invitere ham til å se fem av fjorårets norske barnefilmer. McKee kommenterer og ser spesielt på karakterene og karakterutviklingen i filmene. Mosvold røper at hele fire av de fem norske barnefilmene fikk melding om forbedringspotensial i karakterutvilingen.

– Jeg har lest alle Robert McKee’s bøker, han har vært en slags gud for meg når det gjelder manusskriving, og jeg ble kanskje litt skuffet over hva han sier om Elleville Elfrid, men rådene han gir om karakterutvikling, er gode.

Mosvold tror spesielt folk som ikke har vært så lenge i bransjen kan få svært mye ut av bransjeprogrammet.

– Det er mye hands on-informasjon, mye praktisk, vi får vite hva innkjøperne er på jakt etter, hvordan vi kan få finansiert prosjektene våre, og hvilke råd finansieringsinstitusjonene gir. I tillegg gir Norsk filminstitutt, Creative Europe og Nordisk Film råd om hva som bør være med i søknaden.

– Hva kan manusforfattere få ut av å høre på salgsagenter og distributører?

– Jeg tror mange manusforfattere ikke tenker på den kommersielle siden av filmproduksjon. Jeg tenker kanskje litt for mye på den siden når jeg skriver manus. Det er store endringer i filmlandskapet. Kinoen passer nok best for store plotdrevne filmer, mens gode karakterdrevne historier passer best for stømmetjenestene og fjernsynet. Det er veldig interessant å høre hva sjefen for distribusjon hos Nordisk Film, Rasmus Krogh, og ni andre internasjonale salgsagenter og distributører er på jakt etter. Jeg var overrasket over hvor samstemte de var. I tillegg forteller innkjøpere for alle de nordiske kringkasterne hvilke typer barneinnhold de jakter på. Spesielt gøy er det å høre at NRK nå virkelig satser på tenåringer. Mange manusforfattere klager over avslag, men de skriver jo ikke innhold kringkastere eller distributører etterspør. Jeg tror også det er veldig interessant for alle som jobber med barnefilm å høre hva NRK, SVT, Danmarks Radio, og YLE er på jakt etter. De er veldig åpne om hva de vil fortelle om.

– Men hvor mye hensyn må man ta til det som etterspørres når man er midt i skaperprosessen?

– Det viktigste er å fortelle en historie som er viktig for deg, noe du brenner for selv, men det er viktig å ha i bakhodet at historien må passe inn i markedet. For meg er det å stå utenfor – det å være annerledes, noe som opptar meg veldig.

Og det er kanskje kortfilmer som Kysset som fikk snøen til å smelte, Bølgene og The Homolulu Show som Mosvold lagde for et litt mer voksent publikum, mange fremdeles forbinder ham mest med.

 – I begynnelsen av min karriere kom jeg veldig skeivt ut. Jeg lagde film om det å komme ut av skapet, men etter tolv kortfilmer, følte jeg at jeg primært lagde film til «egen menighet». Jeg ville nå ut til et større publikum. Jeg ville også påvirke mennesker som ikke allerede var fastlåst i sitt tankesett. Denne muligheten fikk jeg ved å lage animasjon for barn. Filmene og tv-seriene jeg har laget siden er fremdeles personlige, men ikke like private. Animasjonen har gitt meg en enorm frihet. Det gir en tilfredsstillelse å se den spontane gleden hos barn når de ser filmene mine. Dessuten har jeg vel aldri blitt helt voksen. Jeg ønsket å bli en ny Bergman da jeg gikk på filmskole, men fant etter hvert ut at jeg ikke var sofistikert og intelligent nok. Nå er jeg blitt barnas Bergman.

– Vi har forresten en master class på bransjekonferansen med Gary Pope som forteller om de forskjellige målgruppene innen barne- og ungdomsfilm, skyter Mosvold inn. – Det er viktig å vite hvilken gruppe historien din faller inn i. For en tre- til seksåring funker for eksempel ikke ironi og det å hoppe i tid. Det er en del mer gøy man kan gjøre for dem mellom seks og ni. Det å forstå psykologien og utviklingen hos barn er spesielt interessant. Men det er ikke nok bare å plassere barn som målgruppe i et alderssegment, det er diversitet innenfor barns aldersgrupper også.

– Hva slags status mener du barnefilmen har i Norge nå?

– Det som har endret seg nå er jo at mange ser et økonomisk potensial i å lage barnefilm. Plutselig har det blitt veldig interessant blant produsentene å lage animasjonsfilm for barn. Den siste søknadsrunden til markedsstøtten viser jo rekordmange søkere, så jeg tror statusen har økt betraktelig, men jeg opplever fremdeles at en del anmeldere – og kanskje også manusforfattere ser litt ned på barnefilmen som sjanger.

Fra programmet for bransjeseminaret liker Mosvold aller best paneldebatten med fem animasjonsregissører.

– Jeg har en forkjærlighet for animasjon og har her fått mulighet til å lage en paneldebatt med noen av Europas beste animasjonsregissører. Det var veldig lærerikt. Spesielt gøy var det at Tomm Moore (Wolfwalkers) og Will Becher (Shaun the Sheep – Farmageddon) ble med. Begge ble faktisk Oscar-nominert samme dagen som jeg intervjuet dem i forbindelse med bransjeprogrammet. Wolfwalkers er en av mine favorittfilmer. Jeg tror at alle som er interessert i å lage animasjon har noe å lære her.

Helt til slutt spør jeg om Frank Mosvold har noen tips til dem som skal delta i pitchekonkurransen, som også er en del av bransjeprogrammet på Barnefilmfestivalen.

Mosvold røper at det var hans egen entusiasme over eget prosjekt som faktisk gjorde at NRK valgte å produsere Hubert i sin tid. Flere år etter pitchen, møtte Mosvold NRKs Kalle Fürst helt tilfeldig. Kalle spurte: «Vet du hvorfor vi gikk for prosjektet ditt, Frank»?
Frank: «Nei?»
Kalle: «Jo, fordi du lo så godt av egne vitser, du var så engasjert og hadde sånn tro på eget prosjekt …».
– Så selv om jeg ikke er ansvarlig for pitchekonkurransen under Barnefilmfestivalen, kan jeg gi ett råd til ‘pitcherne’: Entusiasme! Vis entusiasme for eget prosjekt!

Barnefilmfestivalen arrangeres fra 27. april til 2. mai. Påmeldingsfristen for bransjeprogrammet er forlenget og det er fremdeles mulighet til å registrere seg. Her finner du programmet for bransjedagene

Legg inn kommentar

Vennligst oppgi ditt navn

Ditt navn er påkrevd

Vennligst oppgi en gyldig epostadresse

En epostadresse er påkrevd

Vennligst legg inn din melding

NORSKE DRAMATIKERES FORBUND - WRITERS GUILD OF NORWAY

Besøks- og postaddresse:
Kronprinsens gate 17
0251 Oslo

Telefon: 22 47 89 50
Epost: post@dramatiker.no
Org nr: 971 278 188

Dramatikerforbundet © 2021 Alle rettigheter. | Personvernerklæring | Ansvarlig redaktør: Monica Boracco.

WordPress fra wp-hosting.no