– Perpleks og glad


For å kunne sette det man ser inn i en egen forbindelse bør man helst ha tolket før, ha god bagasje og ellers være godt forberedt, sier Therese Bjørneboe om rollen som kunstkritiker. Snart overrekkes hun Kulturrådets ærespris for 2019.

11. desember tildeles Therese Bjørneboe Kulturrådets ærespris 2019. (Foto: Tor G. Stenersen / Aftenposten / NTB scanpix)

Therese Bjørneboe har drevet Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift siden 1998. Hun har en standard som bør tjene som inspirasjon for andre i kunstkritikk- og tidsskriftfeltet, mener Kulturrådets jury, som 11. desember tildeler henne æresprisen 2019. (Foto: Tor G. Stenersen / Aftenposten / NTB scanpix)

Bjørneboe, som er redaktør i Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift, har gjennom flere år vist hvor avgjørende kunstkritikk er for utviklingen av både scenekunst og andre kunstfelt i Norge. Selv synes hun at det er fantastisk at tidsskriftene løftes frem med en pris; ikke minst at arbeidet hun har gjort og fortsatt gjør blir sett og verdsatt.

Arbeidet med tidsskriftet startet i 1998 da Edvard Hoem, som den gang var teatersjef på Teatret vårt i Molde, ville starte Det norske Shakespeareselskap, som for øvrig fortsatt eksisterer.

– Han ville at jeg skulle ta ansvar for et medlemsblad. Jeg ønsket imidlertid å gjøre noe mer ambisiøst for å kunne henvende meg til et større publikum. Mer i retning av et tidskrift-format. Resten er historie, sier Bjørneboe.

En hel del å lure på

I de første utgavene var det riktignok mye stoff om Shakespeare, men også annet teaterstoff. Og i 2003 ble det trykket en utgave med utelukkende samtidsdramatikk, noe som skulle vise seg å bli et veiskille for tidsskriftet.

For Therese Bjørneboe har rollen som redaktør og kunstkritiker vært et slags vindu til verden.

– For det første kommer man innom mange interessante temaer som har med samtiden å gjøre. For det andre er teater en kunstart som ofte kommer i bakre rekke, og det har utvilsomt også vært en motivasjon for å skape en offentlighet rundt denne kunstformen.

Interessen for teater har vært der så lenge Bjørneboe kan huske.

– Jeg hadde jo foreldre som tok meg med på teater som barn. Vi så også stykker for voksne. Allerede i ti-årsalderen var jeg med på stykker som En midtsommernattsdrøm og Tolvskillingsoperaen. Jeg skjønte naturlig nok ikke alt som foregikk, men det ga meg en hel del å lure på. Jeg gikk også på Steinerskolen og der hadde jeg en lærer som var gift med skuespilleren Wenche Medbøe. Det ledet til at vi satte opp nokså ambisiøse forestillinger.

Dialog med kunstarten

Tanken om å bli skuespiller var langt fremme, men så fikk Bjørneboe sommerjobb i Klassekampen.

– Hadde jeg bodd i Bergen og kommet i kontakt med kunstkollektivet Verdensteateret eller Baktruppen er det mulig at ting hadde sett annerledes ut. Jeg var nok litt ambivalent til rollen som kulturjournalist og studerte videre en stund.

Etter hvert ble Bjørneboe kulturredaktør i Klassekampen og teaterkritiker i flere av landets største aviser. I disse rollene og som redaktør for Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift, har hun vist hvor avgjørende kunstkritikk er for utviklingen av ulike kunstfelt.

– Du har på en måte tatt samfunnet inn i scenekunsten og brakt scenekunsten ut i samfunnet?

– Som kritiker mener jeg det er viktig å ha en dialog med den kunstarten man forholder seg til; det være seg litteratur, opera eller dramatikk. Å gå inn i det spesifikke for forestillingen og være i dialog med det som går utover selve iscenesettelsen, og da tenker jeg både tematisk, filosofisk eller politisk. Her kommer viktigheten av erfaring og kompetanse inn. For å kunne sette det man ser inn i en egen forbindelse bør man helst ha tolket før, ha en god del bagasje og ellers være godt forberedt. Man skriver ikke anmeldelser bare for å bringe scenekunsten ut i samfunnet eller for å sette seg til doms over noe; dette handler om langt mer enn bare egen smak og likes og klikk.

Norsk Shakespearetidsskrift nr. 4 2019

Nettsiden shakespeartidsskrift.no har gitt økt aktualitet og har styrket dekningen av teater og scenekunst i inn- og utland. Fremover skal det også bli en mer overbyggende dekning av utviklingen og diskusjonene innen dansefeltet, som opptar stadig mer plass på teaterscenene.

Må ivareta kvalitets-publikasjoner

Og dette er en holdning som lett kan kollidere med avisenes stadige høyere krav til profitt, overgangen til digitalisering og ikke minst en økende klikk-mentalitet.

– Det er helt klart en uforutsigbar situasjon – og det er naturlig å spørre seg hva som vil skje med kritikken i dette nye klimaet. Derfor er jeg veldig glad for at Kulturrådet har tidsskriftene som en prioritert sak. Og jeg er veldig takknemlig for denne prisen, som gjorde meg både perpleks og glad. Det var fullstendig uventet. Men vi har mange utfordringer fremover, og en av de største truslene er faktisk at det stadig blir dyrere å sende post. At man har nedlagt innkjøpsordningen for tidsskrifter til folkebibliotekene er en annen ting som får store konsekvenser. Det er forståelig at det ikke er like stor etterspørsel på folkebibliotekene etter alle utgaver eller alle kulturtidsskrift, men i likhet med de såkalte smale sjangerne, som dramatikk eller lyrikk, så handler jo innkjøpsordningens om å ivareta kvalitets-publikasjoner og muliggjøre en infrastruktur for god litteratur.

Bjørneboe tar en liten pause, før hun fortsetter.

– Nå skulle jeg jo egentlig skryte av Kulturrådet i dette intervjuet, men disse sakene er faktisk veldig viktige for vår videre eksistens. Det er viktig at man virkelig prøver å sette seg inn i hva det vil si å drive et tidsskrift.



Her er Kulturrådets begrunnelse:
https://www.kulturradet.no/aeresprisen/vis-artikkel/-/therese-bjorneboe-far-kulturradets-aerespris-for-2019

Legg inn kommentar

Vennligst oppgi ditt navn

Ditt navn er påkrevd

Vennligst oppgi en gyldig epostadresse

En epostadresse er påkrevd

Vennligst legg inn din melding

NORSKE DRAMATIKERES FORBUND - WRITERS GUILD OF NORWAY

Besøks- og postaddresse:
Kronprinsens gate 17
0251 Oslo

Telefon: 22 47 89 50
Epost: post@dramatiker.no
Org nr: 971 278 188

Dramatikerforbundet © 2020 Alle rettigheter. | Personvernerklæring | Ansvarlig redaktør: Monica Boracco.

WordPress fra wp-hosting.no