Testløpet
Tenk om du var så heldig å gå rundt med et eget råd av 10-12åringer som kunne stoppe deg når du gjorde noe som åpenbart bar galt avsted, som visste hvordan du hadde det, men så situasjonen utenfra og fra sitt ståsted. de kunne foreslå alternative fremgangsmåter eller måter å si ting på og du kunne spørre dem om råd når det var drama på gang.
- Språk: norsk (bokmål)
- Skrevet: 2021
- Målgruppe: Barn
Skrevet av
Synopsis
I
Testløpet har de tre hovedkarakterene et personlig RÅD
Testløpet
er en scenetekst skrevet til en stedspesifikk ramme, gjerne en
friidrettsstadion eller en idrettshall. Den er skrevet til et tredelt
publikum – oppdelt i tre team, som får tre ulike oppmøtesteder.
Teksten
har tre parallelle dialoger som møtes og deles flere ganger i løpet
av forløpet.
De
som er med:
Bodil, Klaras mor
Nora, Klaras trener og bonusmor
Mons, Klaras far
X, spiller gjennom digitale flater((Video/Snap/sms/talemeldinger): Klara, 11 år, Rektor Rask fra Idrettsskolen, naboen til far, Vivi-Ann venninna til mor, Sarah-Emilie, bestevenninna til Klara, og andre karakterer det gjennom publikums innspill vil være spennende å dra inn i historien. X følger ulike publikum rundt på idrettsbanen , og plukker opp deres forslag og improviserer/møter forslagene i skrevet tekst.
Testløpet handler om Klara som er 12 år, som er så god til å løpe. De tre foreldrene hennes møtes på friidrettsbanen for å se henne løpe et testløp. Resultatet av løpet bestemmer om hun kommer inn på en idrettslinje, med bare to plasser på friidrett. Foreldrene er veldig spent. Men Klara dukker ikke opp. Foreldrene havner i en konflikt om og med datteren og hverandre. Der alle lyver og fortier. De trenger publikums hjelp for å se hverandre og bygge tillit igjen.
Dialogen med publikum:
Teksten er tenkt drevet fremover i dialog med publikum. Det er viktig å etablere publikum som rådgivere helt fra start. Enkle oppgaver karakteren trenger hjelp til og spørsmål hvor karakteren bruker publikums svar(også non-verbale svar er svar)i den videre teksten/spillet, trygger publikum og gjør at de forstår og aksepterer kontrakten: de er rådgivere i spillet.
Der det står: (…) i teksten, bør publikum spørres med blikk eller konkrete spørsmål. Kommentere adferd hos publikum som bekrefter at de mener noe om det du sier - Ja? Du smiler du? Det var litt merkelig? Hva ville du svart? … Jeg ser på deg at jeg ikke burde ha sagt det? osv
Slutten er skrevet som en poetisk avrunding, som ikke lukker historien, og som er mulig å spille uansett hvordan konflikten utvikler seg mellom de tre foreldrene og hvilke dilemmaer de tre rådene bliver mest opptatt av i stykkets midtdel som er en improvisert BATTLE.
Historikk
- Uroppført: 2021
- Produsent: Tiril Pharo, co produsert Østfold Internasjonale Teater
-
I rollene:
Sofia Kudsen Estifanos, Benik Østbye Johannessen, Marthe Sofie Løkeland Eide, Kikki Stormo, Astrid Lyngstad Pharo
Forestillingsrettigheter
Norske Dramatikeres Forbund er ikke agent for forfatterne i denne databasen.
Ønsker du å oppføre manuskriptet, ta kontakt med forfatteren selv eller med forfatterens representanter.