Fem produksjoner i utlandet


Lene Therese Teigens scenetekst «Tiden uten Bøker» utgis i disse dager i Indonesia. – Jeg er ufattelig stolt av dette prosjektet, som har betydd så mye for så mange mennesker, sier hun.

Lene Therese Teigen (Foto: Ulf Breistrand)

Lene Therese Teigen (Foto: Ulf Breistrand)

Det er takket være oversettermidler som NORLA kanaliserer til Dramatikerforbundets oversetterutvalg, at denne oversettelsen har kunnet skje. Stykket er tidligere oversatt til spansk og engelsk, og er dessuten utgitt i en engelsk antologi over norske stykker i 2019.
Teigen syns det er gledelig at det gjennom de siste årene er blitt tettere dialog mellom Dramatikerforbundet og NORLA angående synliggjøring av oversatt dramatikk.
 – Den 25. november lanseres boken digitalt, og det markerer også starten på et menneskerettighetsprosjekt som går frem til 10. desember. Fem teaterkompanier spredt rundt i Indonesia arbeider for tiden med teksten. Det vil bli fem helt ulike teaterfilmer som skal vises digitalt i perioden.

Fortsatt aktuell

«Tiden uten Bøker» hadde urpremiere ved Teatro Solis, Montevideo/Uruguay i 2018, og norsk premiere i januar 2020 i Kulturkirken JAKOB, i regi av Teigen.
Teaterstykket er blitt omtalt som er en dyp og vakker refleksjon om mennesker som har gjennomlevd politisk diktatur. Det handler om de som greide seg, de som overlevde tortur og eksil, men som kjemper med ringvirkningene mange år senere. Karakterene har lenge fortiet vonde minner fra fortiden, og strever med å føle tilhørighet i samfunnet de lever i nå. Først når de velger å snakke om de vanskelige tingene, kommer håpet.
– Samtidig som historien har historisk bakteppe i Latin Amerika på 1970- og 80-tallet, er dette en universell og relevant tekst om de utfordringer mange mennesker lever med som følge av krig og konflikt. Med tilbakevendt nasjonalistisk populisme i dagens Latin Amerika, og 70 millioner mennesker på flukt på verdensbasis, er teksten fortsatt i høyeste grad aktuell, sier Teigen.

Nypremiere i Bergen

Den uruguayanske forestillingen har spilt i fire sesonger i Uruguay, og har blant annet hatt gjestespill i Santiago de Chile.
– Det er også en gruppe som arbeider med teksten i Zimbabwe, men i disse tider er det uvisst når det kan bli premiere.
Den norske forestillingen  har nypremiere på Cornerteatret i Bergen 6. mars 2021, invitert av Cornerstone, og skal deretter gjestespille flere steder i Norge.

Vanskelig med tydelig engasjement

I essayet «Drivkraft» som er inkludert i boka «Tiden uten Bøker» har Teigen gjort seg noen refleksjoner om blant annet denne viktigheten av selvstendighet og kunstnerisk frihet som dramatiker.
– Jeg skrev dette stykket  fordi jeg oppdaget et land og dets historie, en hel verdensdel, egentlig, og jeg møtte mennesker som stolte på meg og åpnet seg for meg. Jeg hadde ikke kommet frem til den historien hvis noen hadde gitt meg som oppdrag å skrive en tekst for teater om innvandrere eller flyktninger eller eksil-erfaringer.
Teigen utdyper: – Det kan kanskje være slik at institusjonsteatrene til tider har og har hatt problemer med å møte erfarne dramatikere med egen drivkraft, både når det handler om innhold og form. Det er vanskelig å komme med et brennende engasjement til teatre som tenker inntjening og salg, og som knapt har tid til å lese en scenetekst grundig. Når vi ser at så mange teatre dramatiserer romaner på tross av at vi nå er en stor og kompetent gruppe scenedramatikere i Norge, tenker jeg at dette blant annet handler om at de skjønnlitterære forfatterne som er drevet av en indre drivkraft i valg av tematikk og form, blir et lett «bytte» for teatrene: De kan ta tak i et allerede utprøvd innhold og så la regissørene gi stoffet en teatral form. På den måten er det regissørene som blir historiefortellerne i teatret, og forfatterne har dessuten navn som selger.

Dokumentar om tilblivelsen

I disse dager ferdigstilles en dokumentarfilm om tilblivelsen av «Tiden uten Bøker» – vevd sammen med familiehistorien til én av familiene Teigen har dybdeintervjuet i forbindelse med skrivearbeidet. Familien levde i eksil i Norge under diktaturet i Uruguay.
– Filmen er en koproduksjon mellom Moe Films, Medieoperatørene i Norge og Guazu Media i Uruguay. Den produseres i to versjoner – én internasjonal festivalversjon og en norsk versjon blant annet beregnet for fjernsyn. Regien er ved Elin Moe og Oscar Estevez.

OM ‘TIDEN UTEN BØKER’:
Urpremiere på Teatro Solis, Montevideo, Uruguay 8. mai 2018 i regi og oversettelse av Cecilia Caballero Jeske.

Hennes forestilling har siden blitt spilt med stor suksess på teatret La Escena i Montevideo i over 1,5 år og blitt nominert til en rekke teaterpriser. Den mottok pris for Beste ensemble i 2018 og gjestespilte i Chile.

Norsk utgivelse: Transit Forlag 2018. Teksten ble utgitt på engelsk i 2019, oversatt av Neil Howard.

Legg inn kommentar

Vennligst oppgi ditt navn

Ditt navn er påkrevd

Vennligst oppgi en gyldig epostadresse

En epostadresse er påkrevd

Vennligst legg inn din melding

NORSKE DRAMATIKERES FORBUND - WRITERS GUILD OF NORWAY

Besøks- og postaddresse:
Kronprinsens gate 17
0251 Oslo

Telefon: 22 47 89 50
Epost: post@dramatiker.no
Org nr: 971 278 188

Dramatikerforbundet © 2020 Alle rettigheter. | Personvernerklæring | Ansvarlig redaktør: Monica Boracco.

WordPress fra wp-hosting.no