Dramatikeren


– Dramatikerforbundet trenger den styrken arbeiderbevegelsen utgjør, sier kunstner Bjørn-Erik Hanssen til Jan-Erik Østlie i LO Media.

Intervjuet er gjengitt med tillatelse fra LO Media.

HISTORIKER: Bjørn-Erik Hanssen brenner for arbeiderbevegelsen og skriver bok om fagbevegelsen i Trondheim. Foto: Jan-Erik Østlie

HISTORIKER: Bjørn-Erik Hanssen brenner for arbeiderbevegelsen og skriver bok om fagbevegelsen i Trondheim. Foto: Jan-Erik Østlie

Bjørn-Erik Hanssen har sittet seks år i styret i Dramatikerforbundet sentralt. Nå leder trønderen forbundets første lokalavdeling i Trondheim og skriver historiebok om fagbevegelsen i hjembyen.

Jeg fikk oppdraget litt tilfeldig i 2017 av LO i Trondheim. Jeg gikk en tur ned til Folkets Hus for å hilse på lokale fagforeningskamerater og hadde med den historiske biografien jeg hadde skrevet om skuespilleren Kirsten Heiberg. Lite visste jeg at de i lang tid hadde ønsket seg en bok om fagbevegelsens historie i Trøndelag.

Tillitsvalgt-serien: Tillitsvalgte forteller

Siden jeg både har et mellomfag i historie og alltid har vært interessert i fagbevegelsen, ba de meg gjøre jobben. Boka skal være ferdig til neste høst, være illustrert og på om lag 250 sider, men det spørs om jeg klarer å begrense meg så mye.

Jeg skriver denne historien som en fortelling med en hovedperson i hvert av de ni kapitlene. Starter med Arne Dybfest, en spennende mann som blant annet var med i begivenhetene rundt Haymarket-affæren i Chicago i 1886 før han dro hjem til Norge og var med på å stifte Arbeiderpartiet i Trondheim.

Men det største kapitlet har Martin Tranmæl i hovedrollen. Harald Berntsens biografi om Johan Nygaardsvold, Hommelvikas store sønn og landets statsminister fra 1935 til 1945, leser jeg, men han var jo primært en politiker og ikke fagforeningsmann. Derfor har han ingen sentral plass i boka. Og det siste kapitlet skal handle om Trondheimskonferansen – det går jo en klar linje mellom Fagopposisjonen av 1911 og Trondheimskonferansen, som ikke kom i stand uten en viss motstand.

For meg som dramatiker og kunstner er det veldig viktig å være organisert. For det holder ikke lenger med den gamle laugstanken. Dramatikerforbundet trenger den styrken arbeiderbevegelsen utgjør.

Jeg var nok en av de ivrigste forkjemperne i styret for at forbundet skulle melde seg inn i LO. Tenk på Musikerforbundet som har vært LO-medlem helt siden 1919. Musikerne er den kunstnergruppa som tjener mest – tror du det har noe med LO å gjøre?

dramatiker har Bjørn-Erik Hanssen alltid vært opptatt av outsiderne. Foto: Jan-Erik Østlie

DRAMATIKER: Som dramatiker har Bjørn-Erik Hanssen alltid vært opptatt av outsiderne. Foto: Jan-Erik Østlie

Og nå har jeg vært med å etablere en lokalavdeling av Dramatikerforbundet i Trondheim. Jeg tror kunstnerne kan gjøre en spennende jobb i fagbevegelsen, gi den større bredde og nye perspektiver. Jeg har nylig oversatt et teaterstykke fra tysk om Rosa Luxembourg som vi håper kan få premiere til neste år. Prosjektet er støttet av LOs kulturutvalg, og får vi dette i havn, kan vi kanskje reise rundt i landet med det også. På turné.

Som dramatiker er jeg mangesidig, men en rød tråd er kanskje at jeg er opptatt av outsidere, de som står i opposisjon til de gjengse. For eksempel bokseren Ole Klemetsen og faren hans som Håvard Bustnes (regi) og jeg (manus) laget dramadokumentaren «Blod og ære» om. Visste du at bestefaren til Ole var NKP-er, satt på Grini under krigen og at Ole er av taterslekt?

Når jeg skriver, er undertekst viktig, det er den som skaper dramatikk og spenning. Og det er mye dramatikk i fagbevegelsens historie, den er langt fra kjedelig. Når jeg skriver arbeiderhistorie, velger jeg bevisst å bruke skjønnlitterær fortellerteknikk for å få fram personlige historier. Men alle historiske begivenheter skal være korrekte. Det kan du ikke begynne å tulle med.

Tillitsvalgtes år:
I 2019 markerer LO Tillitsvalgtåret. Gjennom hele året vil de intervjue tillitsvalgte om nettopp det å være tillitsvalgt.

Bjørn-Erik Hanssen (67)

• Leder for Dramatikerforbundet i Trøndelag.

• Hjertesak: Fagbevegelsens historie og betydning i Trøndelag.

1 kommentarLegg inn dine
  1. Jeg har et lite spørsmål: Dramatikerforbundet er nå et LO forbund og har adgang til LO sine advokater. Men hvordan kan Dramatikerforbundet ivareta de av sine medlemmer som trenger advokathjelp på grunn av Dramatikerforbundets kyniske og nyliberale praksis? Jeg sikter her til pensjonstilskuddet til forbundets minstepensjonister som Dramatikerforbundet nå er med å frata sine eldste og svakeste medlemmer i samarbeid med de andre skribentorganisasjonene. Det handler om 2,7 % av inntektene til Norsk Forfatter og Oversettingsfond som nå skal frigjøres til stipendpotten ved å ta disse pengene fra de aller svakeste medlemmene våre. Hvor skal et medlem av Dramatikerforbundet henvende seg når det blir sviktet av sitt eget fagforbund? For å få hjelp av LO sine advokater må styret vårt bifalle det. Men det er de ikke interessert i å gjøre her. Hvem skal våre medlemmer henvende seg til når de blir sviktet av sitt eget fagforbund?

Legg inn kommentar

Vennligst oppgi ditt navn

Ditt navn er påkrevd

Vennligst oppgi en gyldig epostadresse

En epostadresse er påkrevd

Vennligst legg inn din melding

NORSKE DRAMATIKERES FORBUND - WRITERS GUILD OF NORWAY

Besøks- og postaddresse:
Kronprinsens gate 17
0251 Oslo

Telefon: 22 47 89 50
Epost: post@dramatiker.no
Org nr: 971 278 188

Dramatikerforbundet © 2019 Alle rettigheter. | Personvernerklæring | Ansvarlig redaktør: Monica Boracco.

WordPress fra wp-hosting.no