Dramasjefenes toppmøte


Hva er de tre viktigste tingene dramasjefene har lært om TV-drama det siste året? Seriedagene Oslo inviterte til toppmøte på VEGA scene for å få svar på det.

Nora Ibrahim moderator, Ivar Køhn (NRK), Nanna Mailand (Nent Group), Hanne Palmquist (HBO Nordic) og Christopher Haug (TV2). (Foto: Torunn Eikanger)

Nora Ibrahim moderator, Ivar Køhn (NRK), Nanna Mailand (Nent Group), Hanne Palmquist (HBO Nordic) og Christopher Haug (TV2). (Foto: Torunn Eikanger)


Ivar Køhn, dramasjef i NRK:

1. Man kan fremdeles ikke organisere seg frem til gode manus

– Det er utrolig vanskelig å «bygge seg frem» fra en god idé som noen andre kommer med. Verst går det når idéen kommer fra en produsent som igjen «leter etter en forfatter til å skrive det ut». Det er forfatteren selv som har kraften til å skrive ut sin egen idé, og dermed føre prosjektet helt frem.

2. Vi skal ikke være redde for å gå for langt

– Kanskje er det nettopp når vi går over noen grenser, når det er det som er for drøyt, som får prosjektet til å vokse? Køhn advarer produsenter mot å sensurere historien underveis i prosjektet, da er det bedre å justere i siste sekund.

3. Klimaspørsmålet vil påvirke vår bransje!

– Som bransje kan vi ikke være så arrogante at vi lar være å tenke på dette. Vi har et ansvar her.


Christopher Haug, dramasjef i TV2:

1. Man trenger (fortsatt) ikke 70 millioner for å få en suksess

– Hvis premissene er klare, lar det seg fint gjøre å ha små budsjetter. Han bruker «Hjerteslag» som eksempel. Haug legger til at TV2 hele tiden søker å redusere risiko og å slippe nye folk til. De billigere seriene kan gi muligheter for nye stemmer og fortjeneste til kanalen.

2. «Vi tar det i klippen»

– De gode klipperne må løftes fram! Klipperne er nemlig blant de beste historiefortellerne som finnes.

3. Snakk og lytt til visjoner

– Vær opptatt av historien selv. Igjen bruker Haug et eksempel fra «Hjerteslag» hvor scenografen snakket varmt om å endre fargen på lyset. I begynnelsen syntes han dette virket helt unødvendig, men i ettertid er han ekstremt takknemlig for dette valget, som hadde mye å si for seriens uttrykk. Det handler om visjoner, å snakke sammen, tillit!

Hanne Palmquist, dramasjef i HBO Nordic:

1. Ignorer larmen, hold fokus og elsk ditt prosjekt

– Ikke tenk på alle prosjekter du skal gjøre senere, men fokuser på det du holder på med i øyeblikket.

2. Produsenten er navet

– Dette er kanskje litt egoistisk sagt, innrømmer Palmquist, men begrunner påstanden med at det alltid er produsenten alle ringer til om det er noe. Hun forandrer straks «om» til «når» – fordi det bestandig er noe som oppstår. Et transparent forhold skaper tillit som gjør at man tør å ta sjanser man ellers ikke ville ha gjort.

3. Comfort Zone er No Go!

– De beste historiene finnes ikke i komfortsonen! Gå ut av den hver eneste dag!

Nanna Mailand, dramasjef i Nent Group:

1. Tydelighet og kompleksitet er ikke to motsetninger

– Det gjelder å ta seg tid til å komme inn i historien.

2. Karakterene er historiens hjerte

– Det dreier seg ganske raskt om å finne emosjonelle faktorer hos karakterene, en emosjonell reise. Å lære å åpne karakterene er essensielt.

3. Diversitet skaper fornyelse

– Det kan for eksempel dreie seg om å få flere kvinner inn i produksjonen, eller vi kan spørre oss om det er noe annet vi ikke vanligvis pleier å tenke på som vi bør få med inn i serien. «Også er det godt å blande litt blod – på tvers av landegrensene»!

Legg inn kommentar

Vennligst oppgi ditt navn

Ditt navn er påkrevd

Vennligst oppgi en gyldig epostadresse

En epostadresse er påkrevd

Vennligst legg inn din melding

NORSKE DRAMATIKERES FORBUND - WRITERS GUILD OF NORWAY

Besøks- og postaddresse:
Kronprinsens gate 17
0251 Oslo

Telefon: 22 47 89 50
Epost: post@dramatiker.no
Org nr: 971 278 188

Dramatikerforbundet © 2019 Alle rettigheter. | Personvernerklæring | Ansvarlig redaktør: Monica Boracco.

WordPress fra wp-hosting.no