Vinn-vinn
Hva betyr egentlig kultur? Store norske leksikon forteller meg at kultur handler om tanke-, kommunikasjons- og atferdsmønstre hos mennesker, både i vid og snever forstand.
Øyvind Rune Stålen, 07.02.2025

Øyvind Stålen, nestleder (Foto: Kristin von Hirsch)
Norsk kultur er i vid forstand en samlebetegnelse på visse fellestrekk nordmenn deler. I snever forstand snakker man om kultursektoren, som blant annet inkluderer kunst, musikk og litteratur.
Det er ikke så enkelt å konkretisere innholdet i for eksempel norsk kultur, fordi den er mangfoldig, uten skarpe avgrensninger, og i stadig endring. Det eneste som helt presist definerer kulturen, er kulturen selv. Kultur må rett og slett oppleves. Og derfor er det viktig for norsk kultur at internasjonale strømmetjenester pålegges å bruke noe av sin omsetning i Norge (nærmere bestemt 4%) på å investere i produksjon av norsk innhold. Det er nemlig medfinansieringsordningen i et nøtteskall.
Medfinansieringsordningen vil bli viktig for bransjen. Dramatikerforbundet har vært en pådriver for en slik ordning siden 2014, og det har hele tiden vært en viktig kampsak for Bransjerådet for film. Da jeg i 2022 ble nestleder i Dramatikerforbundet, var medfinansiering noe av det første jeg fikk på bordet. Høsten 2022 kom Kulturdepartementets høring om AMT-direktivet, der medfinansiering var en viktig del. Da trodde nok mange av oss at seieren var innen rekkevidde, men optimismen svant, da Kulturminister Anette Trettebergstuen, som hadde vært en tydelig forkjemper for en slik ordning, måtte gå i juni 2023.
Prosessen frem mot Familie- og kulturkomiteens innstilling viser hvor viktig det er for filmfeltet å jobbe samlet over tid. Regjeringer har kommet og gått, det samme har kulturministere, men filmbransjen har hele tiden holdt trykket oppe. Selv har jeg bedt om en medfinansieringsordning i hver eneste stortingshøring om statsbudsjettet, og jeg har hatt møter med kulturpolitikere fra Høyre til SV.
I høringen fra 2022 skisserte departementet to mulige innretninger: medfinansiering gjennom et eget fond, eller som en ren investeringsplikt. Selv om Dramatikerforbundet og flere andre helst så at det ble organisert som et fond, kan investeringsplikt fungere vel så bra. Ikke minst håper vi den da vil være mer robust når regjeringer skifter mellom høyre- og venstresiden.
Medfinansieringsordningen vil implementeres med mangler og svakheter som vil vise seg med tiden, men disse vil justeres underveis. Om ti år kommer ordningen til å være en så naturlig del av det audiovisuelle økosystemet at vi ikke klarer å forestille oss en virkelighet uten. For bransjen vil den gi stabilitet og trygghet, for nasjonen er den en garanti for at norsk kultur kan oppleves på norske skjermer, også i fremtiden.