Møt Tonje Kristensen, vår nye generalsekretær!
Tonje startet i stillingen som generalsekretær i Dramatikerforbundet 3. juni, men hun visste allerede litt om hvilke problemstillinger som rører seg blant medlemmene og i feltet.
Torunn Eikanger, 27.06.2024
Tonje deltok nemlig på Dramatikerforbundets årsmøte i april, hun har vært med på flere styremøter, et styreseminar og et møte i Kunstnernettverket.
– Jeg er opptatt av å bygge organisasjon, og ser frem til å være en så god representant jeg kan for medlemmene i Dramatikerforbundet. Jobben fremover vil handle mye om å være godt rigga som forbund for å kunne gjenspeile utfordringene og ta tak i de mulighetene medlemmene og feltet står i. Jobben vår må være å gjøre det lettere å være dramatiker og manusforfatter i fremtiden, for vi trenger virkelig noen som gir oss opplevelser vi kan dele, som gleder, provoserer eller utfordrer oss også fremover. Historier vi alle trenger å oppleve og høre blir ikke fortalt uten at noen setter sammen ordene og gir dem en stemme.
– Det er også veldig fint å være på kontoret i Kronprinsensgate, sier Tonje, som opplever det som en slags bonus å få komme inn i fellesskapet med skribentorganisasjonene under samme tak. - Nå begynner jeg faktisk å få kontroll på hva forbundene på huset egentlig heter også. Hun innrømmer at det ikke er enkelt å lære seg hva alle bokstavforkortelsene står for, og mumler: "F – FFF og F – nesten alle forbundene heter jo noe med F"!
Politikk og kultur
Tonje er ikke ukjent med stammespråk. Det er det mye av – også i LO, hvor hun var ansatt som spesialrådgiver inntil hun kom til oss i Dramatikerforbundet. Før det var hun fylkesråd for kultur og mangfold i Viken fylkeskommune, og hun har studert utviklingsstudier og statsvitenskap.
Men alt startet i Mjøndalen hvor Tonje tilbragte barndoms- og ungdomsårene. Der gikk tiden med til å synge i kor og spille håndball. Hun har også vært innom både teater og korps. Med interesse for internasjonal politikk, fant hun veien til AUF i 2006, der hun blant annet har sittet i sentralstyret. Hun har i tillegg vært folkevalgt i 16 år og ledet kulturpolitikken for fylket i nesten 8 år. Det å få muligheten til å engasjere seg og bidra har betydd mye for Tonje. Spesielt etter 22. juli.
- Da livet ble enda mer skjørt ble det ekstra viktig for meg å engasjere meg. At kultur ble mitt felt var litt tilfeldig, men føles også veldig rett. For hva musikk, teater, film og kunst betyr, også når vi mennesker opplever vonde ting, er viktig. Det føles derfor ekstra riktig å komme hit og jobbe for en gruppe som formidler sine egne og andres historier og gir resten av oss muligheten til å møte oss selv og andre i dem.
Kultur og politikk (sic.)
Som fylkesråd for kultur og mangfold i Viken hadde Tonje mange hjertesaker. Det kulturpolitiske ansvaret brukte hun blant annet til å etablere filmfondsstøtte i Viken gjennom Oslo filmfond – og kulturkortet da, legger hun til. - Men jeg er aller mest fornøyd med at jeg fikk styrket kulturbudsjettet som helhet mens jeg var leder.
Som privatperson er Tonje familiekjær. Hun er samboer med Martin, og sammen har de tvillingparet Frida og Vilde på 7 og Jesper på 4.
– Jeg liker å ha mange mennesker rundt meg, liker å oppleve nye steder, liker kulturopplevelser. For tiden blir det mest barneteater, men som familie prøver vi jevnlig å benytte oss av ulike kulturtilbud som utstillinger, konserter, kino, teater. Og ja, favorittserien min er Westwing, røper hun – den har vært en serie jeg kan se igjen og igjen. - Men det er egentlig vanskelig å trekke frem favoritter, jeg gleder meg over mye forskjellig.
Om få dager avløses Tonjes nye arbeidsdager av feriedager, men hun gleder seg til å få jobbe med to saker hun virkelig brenner for fremover, nemlig kultur og organisasjonsbygging.
Vi er svært glade for å ha fått Tonje med på laget, og ønsker henne varmt velkommen til Dramatikerforbundet.
Takk, dramatiker!
Denne uken ble Line Rosvoll takket av etter ti år som kunstnerisk leder for Dramatikkens hus. Vi rettet mikrofonen mot henne, og hun vil bruke den til å takke dramatikerne.
En pris for alt
Sett med norske dramatikerøyne kan man tenke at det har vært et godt år når det kommer til priser. Ikke minst for de etablerte dramatikerne.