Lene Therese Teigen med fem produksjoner i utlandet
Lene Therese Teigens scenetekst «Tiden uten Bøker» utgis i disse dager i Indonesia. – Jeg er ufattelig stolt av dette prosjektet, som har betydd så mye for så mange mennesker, sier hun.
Sonja Evang, 16.11.2020
Det er takket være oversettermidler som NORLA kanaliserer til Dramatikerforbundets oversetterutvalg, at denne oversettelsen har kunnet skje. Stykket er tidligere oversatt til spansk og engelsk, og er dessuten utgitt i en engelsk antologi over norske stykker i 2019.
Teigen syns det er gledelig at det gjennom de siste årene er blitt tettere dialog mellom Dramatikerforbundet og NORLA angående synliggjøring av oversatt dramatikk.
- Den 25. november lanseres boken digitalt, og det markerer også starten på et menneskerettighetsprosjekt som går frem til 10. desember. Fem teaterkompanier spredt rundt i Indonesia arbeider for tiden med teksten. Det vil bli fem helt ulike teaterfilmer som skal vises digitalt i perioden.
Fortsatt aktuell
«Tiden uten Bøker» hadde urpremiere ved Teatro Solis,
Montevideo/Uruguay i 2018, og norsk premiere i januar 2020 i
Kulturkirken JAKOB, i regi av Teigen.
Teaterstykket er blitt omtalt som er en dyp og vakker refleksjon om
mennesker som har gjennomlevd politisk diktatur. Det handler om de som
greide seg, de som overlevde tortur og eksil, men som kjemper med
ringvirkningene mange år senere. Karakterene har lenge fortiet vonde
minner fra fortiden, og strever med å føle tilhørighet i samfunnet de
lever i nå. Først når de velger å snakke om de vanskelige tingene,
kommer håpet.
– Samtidig som historien har historisk bakteppe i Latin Amerika på 1970-
og 80-tallet, er dette en universell og relevant tekst om de
utfordringer mange mennesker lever med som følge av krig og konflikt.
Med tilbakevendt nasjonalistisk populisme i dagens Latin Amerika, og 70
millioner mennesker på flukt på verdensbasis, er teksten fortsatt i
høyeste grad aktuell, sier Teigen.
Nypremiere i Bergen
Den uruguayanske forestillingen har spilt i fire sesonger i Uruguay, og har blant annet hatt gjestespill i Santiago de Chile.
– Det er også en gruppe som arbeider med teksten i Zimbabwe, men i disse tider er det uvisst når det kan bli premiere.
Den norske forestillingen har nypremiere på Cornerteatret i Bergen 6.
mars 2021, invitert av Cornerstone, og skal deretter gjestespille flere
steder i Norge.
Vanskelig med tydelig engasjement
I essayet «Drivkraft» som er inkludert i boka «Tiden uten Bøker» har
Teigen gjort seg noen refleksjoner om blant annet denne viktigheten av
selvstendighet og kunstnerisk frihet som dramatiker.
– Jeg skrev dette stykket fordi jeg oppdaget et land og dets historie,
en hel verdensdel, egentlig, og jeg møtte mennesker som stolte på meg og
åpnet seg for meg. Jeg hadde ikke kommet frem til den historien hvis
noen hadde gitt meg som oppdrag å skrive en tekst for teater om
innvandrere eller flyktninger eller eksil-erfaringer.
Teigen utdyper: – Det kan kanskje være slik at institusjonsteatrene til
tider har og har hatt problemer med å møte erfarne dramatikere med egen
drivkraft, både når det handler om innhold og form. Det er vanskelig å
komme med et brennende engasjement til teatre som tenker inntjening og
salg, og som knapt har tid til å lese en scenetekst grundig. Når vi ser
at så mange teatre dramatiserer romaner på tross av at vi nå er en stor
og kompetent gruppe scenedramatikere i Norge, tenker jeg at dette blant
annet handler om at de skjønnlitterære forfatterne som er drevet av en
indre drivkraft i valg av tematikk og form, blir et lett «bytte» for
teatrene: De kan ta tak i et allerede utprøvd innhold og så la
regissørene gi stoffet en teatral form. På den måten er det regissørene
som blir historiefortellerne i teatret, og forfatterne har dessuten navn
som selger.
Dokumentar om tilblivelsen
I disse dager ferdigstilles en dokumentarfilm om tilblivelsen av
«Tiden uten Bøker» – vevd sammen med familiehistorien til én av
familiene Teigen har dybdeintervjuet i forbindelse med skrivearbeidet.
Familien levde i eksil i Norge under diktaturet i Uruguay.
– Filmen er en koproduksjon mellom Moe Films, Medieoperatørene i Norge
og Guazu Media i Uruguay. Den produseres i to versjoner – én
internasjonal festivalversjon og en norsk versjon blant annet beregnet
for fjernsyn. Regien er ved Elin Moe og Oscar Estevez.
Om Tiden Uten Bøker:
Urpremiere på Teatro Solis, Montevideo, Uruguay 8. mai 2018 i regi og oversettelse av Cecilia Caballero Jeske.
Hennes forestilling har siden blitt spilt med stor suksess på teatret La Escena i Montevideo i over 1,5 år og blitt nominert til en rekke teaterpriser. Den mottok pris for Beste ensemble i 2018 og gjestespilte i Chile.
Norsk utgivelse: Transit Forlag 2018. Teksten ble utgitt på engelsk i 2019, oversatt av Neil Howard.
Maria Sødahls Håp er norsk Oscar-kandidat
Maria Sødahls Håp er valgt ut som Norges Oscar-kandidat i kategorien Beste internasjonale film.
Forslag til ny lov om kollektiv forvaltning av opphavsrett
Fredag 20. november la regjeringen frem sin proposisjon med forslag til ny lov om kollektiv forvaltning av opphavsrett.