Kunsten å streike
Trøndelag Teater er i streik, i likhet med teatrene i andre deler av landet. De siste hundre årene har Trondheim vært et sentrum for nettopp streik og en radikal opposisjon, skal vi tro to aktuelle bøker.
Kari Kristensen, 20.10.2021
Regnet høljer ned på Cicignons plass i Trondheim en fredag i september. Røde fagforeningsfaner og paraplyer står tett i tett. På tross av regn og kald vind, er det et lystig lag som er samlet til solidaritetsmarkering for de streikende teaterarbeiderne denne ettermiddagen. Kamprop og musikk. Det er mange som viser solidaritet med kvinner og menn på Trøndelag Teater som kjemper om retten til det de mener vil være en rettferdig pensjon. Gamle travere, ja, du vet de som alltid har stått på Cicignons plass når det har vært interessekamp, og unge kvinner fra offentlig sektor. Noen barn. Og noen kjente kulturansikter. Alt virker udramatisk, men slik har det ikke alltid vært, og slik trenger det heller ikke å forbli, skal vi tro to av fagbevegelsens forfattere.
- Kunstnerne blir proletarisert
- Kulturen spiller en viktigere rolle enn noen gang. Gjennom mediene,
blant annet. Det er vanskelig å forestille seg at landet skulle fungere
uten, sier Bjørn-Erik Hanssen. Han står ved scenen under markeringen.
For kort tid siden lanserte han en murstein av en bok: «Dynamitt i
borehullene: Trondheim Faglige Samorganisasjons historie 1870-2020».
Selv er han medlem av LOs aller minste forbund Dramatikerforbundet, men
han, som mange andre som er samlet her denne fredagen, kjenner godt til
historien om den radikale fagbevegelsen i Trondheim. For det var nemlig i
Trondheim radikaliseringen av fagbevegelsen startet, ifølge Hanssen.
-
Kunstnerne blir mer og mer proletarisert i det markedsliberalistiske
kulturklimaet vi har i dag, påstår han. Hanssen mener veien fram for å
få gjennomslag for kravene, er å gå inn i fagbevegelsen og slåss sammen
med andre lavtlønte for blant annet pensjon. Selv har han gjennom
Dramatikerforbundet sett hvordan forhandlingsklimaet for manusforfattere
de senere årene er blitt betydelig tøffere overfor teatrene, NRK og
filmbransjen.
- Som organiserte kulturarbeidere må vi stå sterkere for ikke å bli feid vekk. Derfor er det viktig at kunstnerne tenker som arbeidsfolk gjorde for 100 år siden, sier han.
Han tar oss 100 år
tilbake i tid, til streiken blant kinomusikerne i Trondhjem i februar
1924, da det ble dørgende stille under stumfilmvisningene på Trondhjems
Kommunale Kinematografer. Denne kampen falt sammen med storstreiken
blant havnearbeiderne og lockouten i flere andre sektorer.
Radikale trondhjemmere og bomber i Chicago
Også andre begivenheter i fagbevegelsens historie i Trondheim har
utspring i kulturlivet i byen. På 1880-tallet oppholdt den seinere
kjente forfatteren og trondhjemmeren Arne Dybfest seg ofte i
«teaterrestaurationen» på Trøndelag Teater, som på denne tida nærmest
fungerte som ungdomsklubb for kulturinteresserte. Dybfest drømte om å
bli skuespiller og stjal som 15-åring sammen med kamerater noen
skillinger for å kunne reise til Kristiania. Han ble tatt og
straffedømt, og etter å ha sonet dom i Vollan fengsel, ble han sendt til
slektninger i Amerika. Her begynte han å jobbe som journalist i den
norsk-amerikanske pressen og kom i kontakt med kampen for åtte timers
arbeidsdag i fagbevegelsen. Unge Dybfest ble forskrekket over
brutaliteten i amerikansk arbeidsliv.
- Arbeidsgiversida forsøkte å
slå ned hele åttetimersbevegelsen, forteller Hanssen. Da var det ingen
kjære mor. - De leide inn detektivbyråer for å spionere på arbeiderne og
finne ut hvem som var aktive i bevegelsen. De hyrte inn bøller som sto
utenfor fabrikkportene og banket opp fagorganiserte. En brutalitet vi
ikke kan forestille oss. Under et streikemøte på Haymarket Square i
Chicago ble det kastet en bombe som drepte flere politifolk og
tilhørere. Sannsynligvis var det en provokatør som sto bak, men
arbeiderlederne ble stilt til ansvar. Fem ble dømt til døden. Som
journalist fikk Arne Dybfest adgang til fengslet og intervjuet en av de
dødsdømte, Albert Parsons, som ikke lenge etter ble hengt. Begivenhetene
gjorde sterkt inntrykk på Dybfest, som skrev flere artikler i
Social-Demokraten i Kristiania hvor han understreket viktigheten av at
arbeiderne organiserte seg i fagforeninger. I 1888 var Dybfest tilbake i
Trondhjem med å stifte Trondhjems Arbeiderparti.
Kvinne og mann, hand i hand
Vi har søkt ly for regnet på Kafé Krem. Hotellkafeen har også sin
historie med kamp for tariff, da LO i Trondheim aksjonerte her i 2009.
Midt i historier om bombekasting og dødsdommer i USA, kommer
klubblederne som leder streiken på Trøndelag Teater inn. Først ligger
kultursektoren brakk som følge av pandemi i halvannet år, og når det
åpner igjen, legger teateransatte ned arbeidet.
- Akkurat dét er ikke
så populært, bekrefter Gullikstad, klubbleder for Fagforbundet og
lydtekniker på teateret.
- De får gi oss det de har lovt oss før, sier
Line Åmli, klubbleder for Creo og inspisient. På Trøndelag Teater er
åtte medlemmer i Fagforbundet og elleve i Creo. Sakens kjerne i
kulturstreiken er at de i 2016 gikk fra vanlig offentlig ytelsespensjon
til noe man kaller hybridpensjon, og dette gjør at kvinner får mindre
utbetalt, fordi de lever lenger.
- Dette er en likestillingskamp,
sier Creo-lederen. Nå er det kvinne og mann, hand i hand. For
kulturkvinner er det altså best å «live fast - die young» med
dagens ordning, skal vi tro klubblederne. Nå er fagorganiserte i Creo,
Fagforbundet og NTL i forhandlinger med NHO-foreningen Spekter om en mer
rettferdig ordning.
- Vil dere nå målet?
- Ja, hvis ikke hadde vi
aldri streiket. Vi går ikke for noe forlik, sier Gullikstad. Åmli mener
det ikke er noe urimelig krav de kommer med. Hun forklarer at
kostymedesignere og scenografer ikke har noen tariffavtale mer. Nå er
streiken på teatrene i Norge trappet opp med flere streikende, og
teatrene varsler omfattende kutt i programmene.
Sympatistreik, TMV og radikalisering
- Tror dere streiken vil spre seg?
- Vi håper på sympatiaksjoner
fra andre som forhandler med Spekter. For eksempel bussjåførene. Det er
ikke avtalt ennå, men slike sympatistreiker er nok det neste som kommer,
sier Gullikstad. Vi skal 100 år tilbake i tid igjen. Hanssen forteller
om en sympatistreik fra 1910, et klassisk eksempel fra fagbevegelsen i
Trondheim og bakgrunnen for radikalismen i LO i Trøndelag. 350
gruvearbeidere på Løkken gikk ut i streik sommeren 1909, kravet var egen
tariffavtale. Streiken ble forsøkt knekt av Wallenbergs gruveselskap
ved hjelp av masserekruttering av streikebrytere. I en kritisk fase av
streiken måtte maskinene på Løkken repareres, og TMV fikk oppdraget.
Arbeiderne på TMV ønsket å stå solidariske med Løkken-arbeiderne og
nektet å reparere maskinene, altså sympatistreike. I denne situasjonen
ble TMV-arbeiderne pålagt av ledelsen i LO i Kristiania å utføre reparasjonsarbeidet.
-
De fikk altså ikke lov av sitt eget LO-sekretariat å være solidariske,
oppsummerer Hanssen. Streiken på Løkken Verk varte i hele 13 måneder og
var utrolig hard, folk holdt på å sulte i hjel. Og Løkken-arbeiderne
tapte streiken, uten å oppnå noe.
- Dette var bakgrunnen for
dannelsen av Fagopposisjonen i 1911, som var mye mer radikal enn
fagbevegelsen i Kristiania, forteller Hanssen.
- Det henger igjen, det der. Slik er det ennå, sier Gullikstad.
Det
nikkes rundt bordet. Fagopposisjonen oppsto etter et faglig møte i
Trondheim i 1911, der det ble vedtatt en resolusjon som ble kalt
Trondhjemsresolusjonen: om at organisasjonsarbeidet skulle drives på «et
mer revolusjonært grundlag end før». Martin Tranmæl sto i spissen. Og
de fremste midlene for å nå mål var i rekkefølge: Streik, sympatistreik,
boikott, obstruksjon, sabotasje og kooperasjon. Denne radikalismen
sitter fortsatt i veggene i Folkets Hus, skal man tro Hanssen. Blant
annet gjennom den årlige Trondheimskonferansen, som de radikale i LO
arrangerer, under navnet LO i Trondheim. Da er det Nei til EU. Nei til
Acer. Nei til nye pensjonsreformer. Nei til deltid. Nei til absolutt alt
som gagner kapitaleierne og huler ut velferdsstaten og arbeidernes
rettigheter.
Streikeretten under press
Mange har gledet seg til Mio, min Mio på Trøndelag Teater denne høsten. Blir streiken langvarig, står forestillingen i fare.
- Det ligger i streikens natur at den også kan ramme en tredjepart. Men tar man fra arbeidsfolket streikeretten, har de ingenting igjen og vi er tilbake til 1800-tallet og man blir kalt inn som individ, sier Hanssen.
Han mener vi allerede ser tendenser, ikke bare til individuelle
pensjonsordninger, men også individuell lønnsfastsettelse.
- Hadde
det vært opp til Spekter, hadde det vært individuell lønn til alle.
Trynefaktor og alt det der, mener Gullikstad. - Det er mange fristilte
organisasjoner som skal endre pensjonsordningen sin. Vi driver en
ideologisk kamp for mange. Vi jobber for et offentlig AS, og de er det
ganske mange av, sier Gullikstad. Ifølge klubblederne er det
generasjonen født på 1990- og 2000-tallet som vil høste av denne
streiken. Vi er nesten ferdige med en pandemi hvor kultursektoren tapte
mest. Kulturarbeiderne ble så vidt nevnt i valgkampen.
- Viktigheten
av kultur undergraves til stadighet. Men, vi ser jo hva folk har savnet
under pandemien: Kino, konserter og teater, sier Åmli. - Det er
forstemmende. Det er fortsatt folk som ser på kultur som lek, moro og
frivillig arbeid. Det man ser på scenen er én ting, men det som foregår
foran og bak er jo også en sentral del av kulturen. Vi har verkstedet,
teknikerne og de som organiserer forestillingene. Det på scenen er bare
en bitteliten del av den store fabrikken, avslutter Gullikstad.
Prester, lærere og teaterarbeidere
- Prestestreiken fra tidligere i år og teaterstreiken er eksempler på
at arbeidskamp er et virkemiddel for flere enn de man historisk sett
forbinder streikevåpenet med, sier Jonas Bals, mangeårig
fagforeningsmann, historiker og forfatter. Han er aktuell med boka
«Streik!». Om fagbevegelsens rolle i Trondheim, nasjonalt og
internasjonalt. Navn som går igjen i boka er Martin Tranmæl og Elias
Volan. Boka hans er ikke bare en historiebok, den kommer også med
eksempler og advarsler mot moderne fagforeningsknusing. Bals har fulgt
teaterstreiken tett, deltatt på flere arrangementer, og holdt
innledninger for de streikende. Han vet hvilken tradisjon de står i, og
den 650 sider lange boka hans handler om hvilken viktig rolle streiken
har hatt.I likhet med Hanssen nevner også Bals at flere opplever at
yrkene deres blir proletarisert: At de presses nedover på rangstigen.
-
Lærerne og prestene, for eksempel, hørte jo tidligere til øvrigheten,
nå er de blitt mer som oss andre lønnsarbeidere. Bals mener at en vel så
viktig del av forklaringen er at fagbevegelsen er blitt knust i privat
sektor i en rekke andre land.
- I USA er det nesten bare i offentlig
sektor det finnes motstand igjen, og lærernes fagforeninger har de siste
årene vært under harde angrep fra Republikanerne i mange delstater.Han
mener teaterstreiken vi nå er vitne til handler om helt klassiske
streikekrav: Lønn, arbeidstid og pensjon er gjerne konfliktens kjerne.
-
Men dypest sett handler de også om noe mer: Om retten til å kunne
forhandle om betingelsene, fremfor arbeidsgivers ensidige diktat, eller
at de ansatte må tigge hver for seg. I boka hans går det et viktig
skille i 1980. På den tiden kom Ronald Reagan til makta i USA, og
Margaret Thatcher i Storbritannia. Noe av det første de gjorde var å
angripe fagbevegelsen der den sto sterkest.
- Reagan satte inn
militæret mot flygelederne, og sparket 11 000 ansatte som hadde vært
naive nok til å støtte han under valgkampen, forklarer Bals. - Thatcher
erklærte krig mot det mektige gruvearbeiderforbundet, og utløste nærmest
borgerkrigliknende tilstander. I kjølvannet av de tapte streikene kom
det en bølge av fagforeningsknusing i begge land, og lønnsfastsettelsen
ble ført tilbake igjen til de rene markedskreftene.
Amazon og slaveritilstander
Man ser det igjen og igjen, oppsummerer Bals, i nær sagt alle
streikekamper gjennom historien, at folk slåss for å bli behandlet som
mennesker. At de er noe mer enn bare arbeidskraft.
- Om man ser på
det amerikanske arbeidslivet i dag, så er det en kamp om verdighet og
anerkjennelse. Bals trekker frem plakatene til de streikende
Amazon-arbeiderne, hvor det står «We are humans, not robots», og
sammenlikninger med da fyrstikkarbeiderne i Norge streiket i 1889. Da sa
de at «Nå begynner vi å forstå at vi har verd som mennesker vi også».
Han sier at det deprimerende med boka hans, er at den på sett og vis
starter og slutter med det samme: Det arbeiderbevegelsen måtte kjempe
for i sin spede barndom, må folk slåss for igjen nå. Han mener «working
poor», altså arbeidende fattige, er en følge av at arbeidslivet ikke
lenger har den organiserte styrken til arbeiderbevegelsen. Utviklingen
forsterkes av den såkalte delingsøkonomien, som de i USA kaller
«dele-smulene-økonomien».
- Mens klodens rikeste drar på private rom-reiser, dyttes arbeiderne
deres ned i søla. Amazon-arbeiderne i Alabama, som selv er etterkommere
av slaver, sammenlikner arbeidsforholdene med det deres oldeforeldre
opplevde, sier Bals. Han trekker frem taxiløsningen Über som et dårlig
eksempel på arbeidsliv.
- Og det er en god grunn til at
Foodora-streiken fikk så mye internasjonal oppmerksomhet. I veldig mange
land ser vi en ukritisk hyllest av ny teknologi. - Vi må ikke
organisere oss som et løsarbeidersamfunn bare fordi det er teknologisk
mulig å gjøre det. Bals mener det er mye å lære av trønderne for 100 år
siden, med Tranmæl og Fagopposisjonen, for eksempel om hvordan bransjene
der organisasjonsgraden er høy, kan hjelpe de som står svakt og
uorganisert.
- De pekte blant annet på behovet for å bruke
sympatistreik, der de sterke og etablerte støttet nye grupper som ville
organisere seg. Bals trekker frem streiken på Godt Brød i 2019, hvor
unge studenter som jobbet deltid kjempet fram tariffavtale, som et godt
eksempel. Også studentene har et ansvar, mener han.
- Det er utrolig
hvor lite unge vet om arbeidslivet når de skal ut i det. Vi må øke
kunnskapen om hvilke rettigheter vi har, men også om ansvaret vi har som
individer for å opprettholde dette arbeidslivet. Det er ikke nok å bare
lære litt om LO og NHO i samfunnsfagtimen.
- I ledelsesutdanningene
vi har, er pensum hentet fra land der det nesten ikke finnes
fagforeninger: USA og Storbritannia. De som skal lede norske bedrifter
bør lære hva den norske modellen er. Det gagner ikke bare
arbeidstakerne, men også lederne. Det å lære seg tvisteløsninger framfor
baksnakking og ukultur, er alle godt tjent med, sier Bals.
Identitetspolitikken og arbeiderkampen
Arbeidere har forskjellig etnisitet, seksualitet, kjønn og ikke minst
helt forskjellige lønnsnivåer og helt forskjellige arbeidsoppgaver. Men
Bals tror det er mulig å samle alle.
- Husk Foodora-arbeiderne. De
kom fra alle verdenshjørner og snakket alle verdens språk. De klarte
likevel å samle seg til en klubb, og doblet antall medlemmer mens
streiken pågikk. Bals gjør som Hanssen og går 100 år tilbake i tid, og
til en annen trondhjemmers USA-reise: Martin Tranmæl. Hans møte med
Industrial Workers Of The World, IWW. Det de gjorde var et opprør mot den
etablerte fagbevegelsen i USA, som bare var for hvite, faglærte menn.
IWW organiserte kinesere, afrikanskamerikanske, kvinner og ufaglærte, og
ville lage one big union for alle.
- Om man har det som
utgangspunkt, og organiserer rundt interessepolitikk, vil det bygge ned
fordommer raskere enn noe annet. Han mener identitetspolitikk ikke
trenger stå i motsetning til klassepolitikk.
- Faglig organisering må
foregå på et antirasistisk og feministisk grunnlag, understreker han,
og trekker frem Amazons varelagers «Black Lives Matters»-bannere, mens
svarte jobber under slaveliknende forhold i varehallene deres, og kaller
det klasseblind identitetspolitikk.
De moderne løsarbeiderne
Det skrives stadig oftere om løsarbeidere, som ofte blir forbundet
med polakker og litauere i byggebransjen. Det kan være vanskelig å se
hvem som er løsarbeider og hvem som ikke er det, på et kontor fylt med
Yucca-palmer og stilige engelske jobbtitler.
- Jeg vet ikke om vi kan
sette vår lit til livsstilsmagasinene til DN, som jo innimellom
inneholder fortellinger om hvordan det er å være utbrent i en alder av
30. I tillegg til å starte med skolene, må vi i fagbevegelsen bli
flinkere til å organisere i nye og fremvoksende bransjer. Han kaller seg
en forsiktig optimist.
- Vi har fortsatt en sterk arbeiderbevegelse i
Norge. Men jeg sier «forsiktig» av en grunn. Det kommer til å kreve
enormt mye å forsvare det vi har oppnådd, for motkreftene er sterke,
sier forfatteren, historikeren og fagforeningsmannen. Regnet fortsetter å
hølje ned. Men det stopper ikke trondhjemmerne, skal vi tro historien
og de som står med faner på Cicignons plass her og nå.
Filmkritikerprisen 2021
19. oktober ble Filmkritikerprisen 2021 offentliggjort. Dag Johan Haugerud ble tildelt prisen for beste fagfunksjon for sitt manus til 'Lyset fra sjokoladefabrikken'.
Mater Nexus 20 år
Lene Therese Teigens 'Mater Nexus' hadde urpremiere for 20 år siden på Det Åpne Teater - nå Dramatikkens hus. Solum Bokvennen tilgjengeliggjør sceneteksten på nytt med en stor jubileumsutgave av 'Mater Nexus' i bokform.