Kortfilmfestivalens prisvinnere
Vi gratulerer Dramatikerforbundets medlemmer som er tildelt priser på Kortfilmfestivalen i Grimstad: Ellen Ugelstad, Gunhild Enger, Anna Lian, Lilja Ingolfsdottir og Julie Skaufel! Årets prisutdeling fant sted lørdag 12. juni på VEGA Scene.
Redaksjonen, 14.06.2021
Gullstolen for beste norske kortfilm til Ellen Ugelstad og The Wonders benath the Sea
Juryens begrunnelse: Årets prisvinner er satt i intime og surrealistiske omgivelser. Juryen har virkelig latt seg imponere av et høyt filmatisk nivå og subtile, nyanserte skuespillerprestasjoner som lar oss oppleve to kvinners historie og generasjonsmotsetningen mellom dem. Den lar oss utforske hva det innebærer å hjelpe andre, men også hva det vil si å være et menneske i vår tid.
Gullstolen for beste norske kortfilm går i år til The Wonders Beneath the Sea, regissert av Ellen Ugelstad. Prisen består av en statuett og 50.000 kroner gitt av Kortfilmfestivalen.
Hederlig omtale til Gunhild Enger og Play Schengen
Hederlig omtale går til en film som gledet juryen stort med sin skarpe og satiriske framstilling av gapet mellom sterke idealer og den harde virkeligheten i dagens Europa. Med stor kløkt håndterer regissøren sammensatte problemstillinger og situasjoner som bobler over i det absurde. Hederlig omtale går til Play Schengen av Gunhild Enger.
Dramatikerforbundets Timeglass til Anna Lian for manus på Motvind
Juryens begrunnelse: Årets vinner av Dramatikerforbundets Timeglass er en politisk feelgood-film med vidd, brodd og varme. Historien er en brytekamp mellom to karakterer med hvert sitt tydelige mål; hun er et friskt lokomotiv som durer på, mens han gjør sitt ypperste for å få henne over på nye spor.
Filmen har en uforutsigbar utvikling hvor hver eneste replikk skreller et nytt lag av karakterene, og deres relasjon. Filmen har tydelig anslag, overraskende vendinger og en deilig, forløsende slutt.
Filmen er skrevet av en forfatter med et budskap som hun brenner for. Men årets vinner kjennes likevel usedvanlig fri, uanstrengt og løssluppen, men først og fremst er den forankret i et solid og gjennomarbeidet manus som forankres både i det spesifikke miljøet, tematikken og dialogen.
Årets vinner viser at man selv uten en stor og omfattende produksjon kan skape en fullendt filmfortelling, så lenge man har et godt manus, et dedikert crew, og en boks hjemmelaget sjokoladekake.
Dramatikerforbundets pris Timeglasset og 15.000 kroner går til Anna Lian for manus på filmen Motvind.
Norsk filmforbunds fagpris til Lilja Ingolfsdottir og Lisa Enes for klipp av Det jeg ønsket du hadde sagt til meg, men aldri kommer til å si
Juryens begrunnelse: Dette er en film som berører dypt, der klippen utmerker seg særlig med sømløs sammenføyning av mange ulike elementer som skaper en rik verden og inviterer til ettertanke lenge etter at filmen er ferdig.
Norsk filmforbunds fagpris og 10.000 kroner går til Lisa Enes og Lilja Ingolfsdottir for klipp av Det jeg ønsker du hadde sagt til meg, men aldri kommer til å si.
Gnistprisen til Julie Skaufel og Hvorfor er du svart?
Juryens begrunnelse: Årets vinner kjennetegnes av regissørens erfaring som skuespiller-instruktør og manusforfatter. Temaet er viktig – det har med alderdom å gjøre, og med å være mørk i huden. Filmskaperen bygger et omfattende univers med personer vi føler vi får bli kjent med, selv om vi bare møter en av dem. Det sier noe om stødigheten i filmhåndverket, siden filmen bare varer noen minutter.
Fortellingen er personlig, morsom, trist, rørende og tankevekkende.
Vi har gleden av å gi Gnistprisen til Julie Skaufel for filmen Hvorfor er du svart?.
Prisen består av 25.000 kroner gitt av Altibox, samt markedsføring og distribusjon av vinnerfilmen på Altibox’ strømmetjeneste.
Timeglassprisen til Anna Lian!
Anna Lian er tildelt Dramatikerforbundets Timeglass for 'Motvind'. Prisen går til beste manus i programmet for "Norsk kortfilm" under Kortfilmfestivalen i Grimstad.
Kaja von Hedenberg, forbundets nyankomne juridiske rådgiver
Kaja har nå hatt sine første uker som juridisk rådgiver i Dramatikerforbundet, og har allerede rukket å få innsyn i hva slags hverdag en god del dramatikere og manusforfattere står i.