Hils på vår nye jurist!
Astrid Hamran Storrusten begynte nylig i en stilling som jurist i Dramatikerforbundet. Det vil si, hun skal jobbe 80 % for oss og 20 % for Norske Barne og Ungdomsbokforfattere (NBU). Hun får blant annet ansvaret for å bistå forfattere med avtaler og løse juridiske problemstillinger knyttet til digitalisering. Vi tok en prat med Astrid.
Redaksjonen, 29.05.2020
Kan du fortelle litt om bakgrunnen din før du begynte i Dramatikerforbundet?
Tidligere har jeg jobbet som fullmektig i Wikborg Reins digitaliserings- og teknologiteam. Der jobbet jeg primært med immaterialrett, inkludert opphavsrett, og kontrakter innen teknologifeltet. Interessen for skjæringsfeltet mellom opphavsrett og teknologi oppsto på universitetet, og endte med en masteroppgave om opphavsrett og algoritmer.
I tillegg til å være jurist er jeg utdannet musikalartist ved Kulturama i Stockholm. Musikk, teater, dans og litteratur har vært en stor del av oppveksten min, som også gjorde at jeg tidlig fikk et genuint engasjement for opphavsrett under studiet. Selv om forfatterdrømmen fra barneskolen har lagt seg med årene, er skriving og språk en av mange grunner til at jeg synes jus er interessant.
Hvilket inntrykk har du av Dramatikerforbundet så langt?
Dramatikerforbundet virker som en organisasjon med brennende engasjement! Organisasjonen tør å ta plass og ønsker genuint å være med på å påvirke bransjen og politikken, slik at manusforfattere skal ha mulighet til å leve av kunsten på et felt med enorm utvikling nasjonalt og internasjonalt. De har også et særdeles hyggelig arbeidsmiljø!
Hva skal du jobbe med i Dramatikerforbundet?
Som jurist for Dramatikerforbundet består hverdagene i mye forskjellig! Alt fra å bistå manusforfattere med avtaler og andre spørsmål, forhandlinger på individuelt og overordnet nivå og ikke minst: å jobbe med å løse juridiske problemstillinger som har oppstått og som kommer til å oppstå som følge av digitalisering.
Hva blir de største juridiske utfordringene på feltet i årene framover, tror du?
Manus danner grunnlag for mange former for kunstneriske verk. Fra gammelt av var det ganske enkelt – man skrev et manus som dannet grunnlag for et fysisk teater med tilstedeværende publikum. Nå er bransjen både utvidet og forandret. Manusene blir til spill, TV-serier, film og radio – og utviklingen har gått fra fysisk til direktesendt til «on demand». Utfordringene er mange, men blant annet blir det viktig å sikre manusforfatterne en inntekt som står i forhold til den enorme spredningen av verkene internett har medført, og å sørge for at dramatikernes avtaleverk gjenspeiler digitaliseringen og spredningen.
Har du noen favorittfilmer eller -serier? Gjerne norske.
Av norske favoritter må jeg trekke frem serier som Lykkeland, Unge Lovende og Dag. Koser meg også godt med noen gamle episoder av Brødrene Dahl. I filmens verden vil jeg trekke frem Kongens Nei og Max Manus (litt historieelsker der), samt DeUsynlige som gjorde sterkt inntrykk da den kom. Internasjonalt troner Breaking Bad og Friends. Jeg må til slutt innrømme å være en veldig stor Disney-fan.
Og ellers? Hva liker du å drive med på fritiden?
Det går helst i musikaler og teater hvis jeg kan, både på scenen som skuespiller, men aller helst som regissør, manusforfatter eller musikalsk leder. Det tar dessverre mye tid, så det er ikke alltid jeg kan ha et prosjekt på siden. Ellers går det gjerne i piano og sang, og jeg liker godt å være i aktivitet, enten alene eller med venner.
Fullt gjennomslag for kunstnerstipend!
Regjeringen legger frem en ny stipendordning på 100 millioner kroner. Hensikten er å hjelpe de kunstnerne som sliter økonomisk og har falt utenfor de andre ordningene.
Heddanominasjoner 2020!
Heddaprisen 2020 deles ut søndag 13. september på Det Norske Teatret. Nominasjonene til årets pris ble offentliggjort 3. juni via livestream fra Den Nationale Scene i Bergen.