En ny vei
Arne Svingen har skrevet et seks-episoders hørespill for barn direkte for Storytel. Han tror strømmetjenestene kan bli et nytt og interessant område for dramatikere framover.
Sonja Evang, 10.03.2020
Måten vi mennesker tar til oss innhold fra film og bøker har vært i stor endring de siste årene, påpeker Svingen. Blant annet er økningen av folk som lytter til bøker fremfor å lese radikal.
– I 2019 alene var økningen formidabel. Jeg tror det handler om en ny vane. Vi har jo strømmet tv-serier og musikk en god stund nå; også podcasten står sterkt. Nå er det fortellingenes tur. At lydbøkene i dag er så lett tilgjengelig er nok en medvirkende årsak til at mange foretrekker å lytte fremfor å lese selv. Også muligheten til å gjøre andre ting mens man lytter er en fordel for mange. Før da man fysisk måtte gå til anskaffelse av en CD for å høre lydbok, var det flere som foretrakk å lese, men nå er situasjonen ganske annerledes.
Sterk fortellerstemme
Det å skrive scenedramatikk for øret kan gi forfatteren en ny form for frihet, tror Svingen.
– Fremdriften skjer mye gjennom dialog - og mye av handlingen baseres på lyd. Med hørespill står man dessuten ganske fritt med tanke på budsjett. Man kan på en måte ha tusen statister uten at det koster særlig mye. Man har med andre ord gode muligheter for å lage store scener ved hjelp av lydeffekter.
Når det er sagt har hørespill-serien til Svingen ikke vært særlig ressurskrevende å lage.
– Rappa har fem ulike roller - og det viktigste for meg har vært en sterk fortellerstemme, samt å gjøre produksjonen overkommelig. Vi har vært ganske langt unna et NRK-budsjett, men har samtidig vært nøye med å hyre inn proffe folk på lyd, musikk og ikke minst instruksjon av skuespillere.
Rappa er spilt inn i Cappelen Damms studio.
– Scott Maurstad har regi og spiller noen av rollene. I de andre rollene finner vi blant annet Hilde Lyrån og Mathilde Storm. I all beskjedenhet må jeg si at produksjonen er blitt veldig fin.
Stort potensielt publikum
Svingen har laget flere hørespill for NRK tidligere. Det at statskanalen har kuttet drastisk ned på dramatikk, har gjort at hørespillene har måttet finne seg nye arenaer.
– Inntektene øker ganske betydelig innenfor strømmingen - og jeg har tro på at dette er et område som i større grad vil trenge eget eksklusivt innhold. Prosjekter rett på lyd kan være fremtiden - og jeg syns det er veldig spennende å jobbe sammen med forlagene på hvordan det klassiske lydbokformatet kan videreutvikles. Strømmetjenester egner seg fantastisk godt til hørespill, og har et stort potensielt publikum. Det gjelder også for voksne.
Rappa utgis av Cappelen Damm, og blir tilgjengelig på Storytel først etter 1. mai på grunn av fastprisordningen. Svingen er allerede i dialog om en mulig sesong to.
– Foreløpig tester vi dette ut og ønsker å følge litt med på inntjening før vi setter i gang en ny prosess. Men det er åpenbart at ungene bruker lyd mye mer enn før, og det er jo de som bestemmer hva framtiden vil bringe.
Monica Boracco tar gjenvalg som leder i Dramatikerforbundet
På Dramatikerforbundets årsmøte i helgen ble forbundsleder Monica Boracco gjenvalgt for 2 nye år. Boracco takket for tilliten og sa hun nå vil prioritere arbeidet med en god og rettferdig avtale for scenedramatikere. At de tjener 25% av det en filmmanusforfatter tjener, er uakseptabelt, sier Boracco.
Dramatikerforbundet støtter CREOSs krav
Dramatikerforbundet ser på Folkehelseinstituttets råd om å avlyse arrangementer som følge av koronasituasjonen som helt nødvendig.