Dramatisk SoFa på Kortfilmfestivalen: Brwa Vahabpour & Răzvan Rădulescu
I samarbeid med Kortfilmfestivalen inviterer Dramatikerforbundet til samtale mellom filmskaperne Brwa Vahabpour & Răzvan Rădulescu.
Redaksjonen, 07.06.2024
Tid: Torsdag 13. juni kl. 17:30
Sted: Kortfilmfestivalen, Galleriet
Den prisvinnende kurdisk-norske filmskaperen Brwa Vahabpour er nå i postproduksjon med Europa, sin debut som spillefilmregissør. Den anerkjente rumenske manusforfatteren Răzvan Rădulescu har vært manuskonsulent på Europa, og i dette møtet vil de snakke om prosess og utvikling, hvilke erfaringer de har gjort seg og hvordan samarbeidet har fungert.
Samtalen modereres av Gunhild Enger og vil foregå på engelsk.
Răzvan Rădulescu studerte lingvistikk, fransk litteratur og operaregi før han begynte å jobbe med film og ble sentral i fremveksten til den rumenske nybølgen.
Som manusforfatter står han bak filmer som The Death of Mr. Lăzărescu, Tuesday after Christmas, og Child’s Pose. Han har vært manuskonsulent på 4 måneder, 3 uker, 2 dager, og The Autobiography of Nicolae Ceaușescu, og regissert First of all, Felicia og Evropa.
Rădulescu har også jobbet med flere spennende norske filmskapere, inkludert Gunhild Enger, Nataša Urban, Thea Hvistendahl og Emilie Blichfeldt.
Brwa Vahabpour er en filmskaper fra Trondheim, utdannet ved Filmkunstskolen i Kabelvåg og Den norske filmskolen i Lillehammer. Han har regissert prisvinnende kortfilmer som Granateple, Gjeteren, samt Silence, som i 2019 vant Screen Talent Europe Pitching Forum på Kortfilmfestivalen, og i 2020 Filmforbundets fagpris for Brynjar Lien Aunes klipp.
Vahabpour har også regissert episoder av den prisbelønte dramaserien Jordbrukerne, co-produsert av ARTE France, og hadde premiere på Canneseries i 2021, hvor den vant Special Interpretation Prize og High School Prize for Beste Serie. Brwa er straks aktuell med sin spillefilmdebut, Europa.
Jon Fosse får storkors
Kong Harald har forfremmet Jon Fosse til Storkors av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden for hans fremragende forfatterskap.
Når dikterstemmene vender tilbake
Den norske samtidsdramatikken er tilbake på repertoaret over hele landet. Det viser det seneste teateråret med all ønskelig tydelighet. Det er en bemerkelsesverdig utvikling, men den har pågått en stund og en håndfull av årets tekster bekrefter hvilken rikdom det er i stoffet dramatikerne bringer til bordet.