Den internasjonale Ibsenprisen 2022 til Back to Back Theatre
Søndag 18. september mottok det australske kompaniet Back to Back Theatre Den internasjonale Ibsenprisen 2022. Tildelingen fant sted på Nationaltheatret.
Redaksjonen, 18.09.2022
Utdelingen hadde en sterk åpning med forfatter og dramatiker Rawdna Carita Eira, Nationaltheatrets teatersjef Christian Seltun og musiker Ingor Ánte Áilo Gaup fra Det samiske nasjonalteatret Beaivváš.
Opptak fra direktestømmingen av prisutdelingen på Nationaltheatret kan ses her: https://www.nationaltheatret.n...
Det australske kompaniet Back to Back Theatre ble dannet i 1987. Med base i Geelong i den australske delstaten Victoria, har de opptrådt på ledende kulturfestivaler og -scener over hele verden. Når de i helgen mottok Den internasjonale Ibsenprisen 2022, besøkte de Norge for første gang, og publikum fikk oppleve de prisbelønte forestillingene Ganesh Versus the Third Reich og The Shadow Whose Prey the Hunter Becomes på Nationaltheatrets Hovedscene og i Kanonhallen på Løren.
– Et fremragende og unikt teaterkompani
Back to Back Theatre er de første australske vinnerne av Den internasjonale Ibsenprisen. Alle skuespillerne i ensemblet har normbrytende funksjonsvariasjoner.
– Vi er stolte av å kunne hedre et fremragende og unikt teaterkompani. Back to Back stiller spørsmål til publikum, til samfunnet og til hverandre gjennom sine banebrytende verk. Forestillingene deres er urovekkende, engasjerende og tankevekkende, sa Ingrid Lorentzen, juryleder for Den internasjonale Ibsenprisen og ballettsjef ved Den Norske Opera & Ballett, da prisvinnerne ble offentliggjort i mars.
(Kilde: Nationaltheatret / Den internasjonale Ibsenprisen)
Å rette baker for smed
Ifølge rapporten Sterkere tilbake har kunstnerne på scenefeltet vært blant dem som ble hardest rammet av koronaen. Kulturrådet selv har søkt om 147 millioner i økt bevilgning for å kunne gi støtte til flere profesjonelle kunstnere.
Å skrive krever et fjell av mot og en vilje av titanium
– Det hersker en slags generell misoppfatning om at struktur er noe mekanisk, mens det egentlig er en emosjonell lek med publikum. Det hevder Kelly Davis, etablereren av «Skriverommet» i Oslo.