Da New Age kom til bygda
Med en oppvekst med veldig stor frihet, og en pappa som ville redde verden (hans visjon var uten grenser), strevde Simone Thiis med sine egne grenser. Hun har mange ganger gått langt utover de grensene som er vanlig for mange andre.
Redaksjonen, 13.09.2019
Da New Age kom til bygda er en forestilling som fokuserer på spørsmålene omkring frihet/grenser, fordommer, kollektivisme og individualisering, med utgangspunkt i alternativbevegelsens framvekst.
Simone Thiis egen historie, som barn av Harald Thiis, grunnleggeren av New Age i Norge, er omdreiningspunktet. Det har dukket opp fortellinger fra barn av hippiene, av de som vokste opp i frie kollektiver, fra Christiania, men ennå ikke noe fra alternativbevegelsens barndom i Norge. På Bauker kursgård i Gausdal hvor Simone vokste opp, sto fellesskapet i sentrum. Tanken bak hele prosjektet var å skape en bedre verden. Bauker står i dag som det viktigste bidraget til en alternativ tenkning i Norge.
Simone lærte seg å gå på glødende kull og lage urtete av brennesle og bjørk da hun var 10 år. Hun måtte samtidig forholde seg til bygdeskolen der “alle var like” med permanent i håret og pastellfargede klær. Fordommene florerte alle veier.
– Ingen fortalte meg at jeg var annerledes men det skjønte jeg fort, og siden vi ikke hadde fått noen oppskrift på hvordan vi skulle møte bygda måtte jeg lage meg min egen.
Dette er en forestilling om en tid og en bevegelse sett i sammenheng med tiden vi lever i nå og Simones egen oppvekst. For bak de mange lagene av vellykket ironi og avkledning av et foreldreprosjekt som helt har tapt mot tida (les: den naive troen på kapitalismens undergang), er det også en vemodig beundring over farens prosjekt.
14. september er det urpremiere på Da New Age kom til bygda av Simone Thiis, Teaterfestivalen i Fjaler.
Amandaprisen for beste manus til Martin Lund!
Vi gratulerer Martin Lund som ble tildelt Amandaprisen for beste manus i Haugesund i går kveld. Vi gratulerer også de øvrige nominerte i samme kategori: Hans Petter Moland og Sebastian Torngren Wartin.
Med tematikken fikk vi humoren på kjøpet
– Vi hadde et dogme om at dramaet skulle komme før humoren, og at humoren aldri skulle gå på bekostning av karakter, forteller serieskaperne Bahareh Badavi og Melike Leblebicioğlu om NRK-serien Norsk-ish.