Viktige prinsipper står på spill


Forvaltingsavtalen til Dramatikerforbundet gjør at du kan bruke verkene dine til andre ting enn hva de opprinnelig ble laget for – og få betalt for det. Det er en skummel tendens hvis dette smuldres opp, mener Kjetil Indregard.

– Dersom de litterære rettighetene ikke lå hos forfatteren, men var solgt til den første produsenten, ville det ikke være mulig å gå videre med verkene, forklarer Dramatikerforbundets advokat, Thor Gardarsson.

Det ville ført til store konsekvenser for manusforfatterne bak for eksempel Blåfjell, Vaffelhjarte og ikke minst Karsten og Petra. For ikke å snakke om hva det ville ha betydd for Astrid Lindgren, Thorbjørn Egner og Kjell Aukrust i sin tid.

Gardarsson legger til at Forvaltningsavtalen skal sikre at dramatikerne får sin andel av fortjenesten når en tredjepart bruker verkene til dramatikerne.

– Tv-kanalselskaper tjener for eksempel penger på å tilby verkene i nettet sitt. Forvaltningsavtalen skal sørge for at dramatikeren får en rettferdig andel av den fortjenesten. Det koker egentlig ned til at når folk tjener penger på å bruke verkene våre, skal vi ha en rimelig andel. Tjener for eksempel noen penger på å selge biprodukter som leker og klær som er basert på verkene – så skal dramatikeren ha en bit av den fortjenesten.

Skummel tendens

For Kjetil Indregards Linus i Svingen, som først var tv-serie, så bøker og teater, har rettighetene vært avgjørende.

Kjetil I Foto Sonja Evang (2)

Det er et viktig prinsipp at opphavsretten blir ivaretatt, mener Kjetil Indregard. Det fikk han særlig erfare med tv-serien ‘Linus i Svingen’ som senere ble bøker og teater. Foto: Sonja Evang

– Det er et viktig prinsipp at opphavsretten blir ivaretatt og at jeg som forfatter ikke blir tråkka på. Når det er sagt har jeg også jobbet med prosjekter som Helt Perfekt, hvor jeg har vært ansatt som ren manusforfatter. Men det er klart, da var det Thomas Giertsen som hadde grunnideen og jeg gikk inn i avtalen med åpne øyne.

Nå hviler Indregard hodet i Dramatikerforbundets fang og satser på at de ivaretar manusforfatternes rettigheter.

– Jeg har jo vært involvert i prosjekter som er blitt stoppet på grunn av rettighets-tull – og det er veldig frustrerende. Er det jeg som har skrevet det – er det mitt verk. Ferdig med det. Jeg syns det er en skummel tendens hvis dette smuldres opp og rettighetene går til produsenter. Det er veldig farlig å åpne for det. Ideell opphavsrett er ekstremt viktig.

Frikjøp er et fy-ord

Gudny Ingebjørg Hagens Blåfjell førte i sin tid til en lang kamp for manusforfatteren.

Hagen, Gudny Ingebjørg

Gudny Ingebjørg Hagen har kjempet for rettighetene til Blåfjell. Nå er hun opptatt av at de som kommer etter henne går via opphavs-rettighetskyndige organisasjoner og ikke signerer på egenhånd. Foto: Privat

– Jeg jobbet opprinnelig i NRK som redaksjonell medarbeider på ulike programserier, og fikk behov for å gjøre noe på egenhånd, noe som ikke var på bestilling. Jeg hadde skrevet to julekalendere tidligere da Blåfjell-universet begynte å ta form i tankene mine.

Hagen fikk tidlig beskjed fra oppdragsgiver om å ikke blande Dramatikerforbundet inn i prosessen.

– Det ble til slutt en kamp fra A til Å hvor jeg heldigvis hadde Dramatikerforbundet i ryggen og opphavsrettsadvokat Eirik Djønne som min våpendrager. Men ingenting gikk av seg selv. Tvert i mot ble jeg truet av min daværende oppdragsgiver i NRK;  hvis jeg blandet Dramatikerforbundet inn i mine forhandlinger så ble det ikke noe av en avtalt serie. Det skjedde. Og det til tross for at jeg aldri har kjempet for en krone mer enn det som har vært gjeldene tariff.

Nå er det viktig at alle som kommer etter henne ikke signerer på egenhånd, mener Hagen.

– Man må gå via opphavsrettighetskyndige organisasjoner som i vårt tilfelle er Dramatikerforbundet. De mange ulike plattformene gjør ting enda mer uoverskuelig i fremtiden – og vi må ikke slappe av og la andre kappe land. Frikjøp er rett og slett et fy-ord.

 

NORSKE DRAMATIKERES FORBUND - WRITERS GUILD OF NORWAY

Besøks- og postaddresse:
Kronprinsens gate 17
0251 Oslo

Telefon: 22 47 89 50
Telefaks: 22 42 03 56

Forbundet: post@dramatiker.no

Dramatikerforbundet © 2018 Alle rettigheter. Ansvarlig redaktør: Monica Boracco.