USA-premiere med forestilling om Munch


– Jeg tror ikke Edvard Munch hadde blitt den han var uten bohemtiden og vennskapet med Hans Jæger, sier dramatiker Gunnar Germundson. 

24. juni åpner den største Munch-utstillingen i USA på femti år i San Francisco og samme dag er det urpremiere på Germundsons stykke Munch & his mentor– om Edvard Munchs år som bohem og om forholdet mellom Munch og Hans Jæger.

– I 2013 ble jeg utfordret av en Munch-entusiast, en viss Petter Olsen, som solgte maleriet Skrik og brukte pengene på å bygge et museum i Hvitsten til resten av samlingen, forteller Gunnar. – Museet skal ha scener både inne og ute, og siden min forestilling ligger tematisk opp til samlingen ønsket Olsen å sette den opp, sier han. Germundson tok Olsens utfordring og begynte researchen som blant annet inkluderte en turné på videregående skoler gjennom Den kulturelle skolesekken, hvor han undersøkte opprørstrangen og sansen for det bohemske hos dagens unge. Teksten ble utviklet med støtte fra Dramatikkens hus i 2015-16 med tanke på mulig oppføring i Hvitsten i 2018 eller 19. – Men da jeg hørte om den store Munch-utstillingen i USA var det en mulighet jeg bare måtte gripe, sier han. – Folk i San Francisco er stolte av byens bohemperiode med Mark Twain som den mest kjente bohemen, så det finnes allerede en brukbar link til Oslo eller Kristiania.

«Big in Japan»

Oppsetningen har han finansiert ved å søke ulike amerikanske fond. Flere av dem har til formål å støtte kulturutveksling med Norge eller Scandinavia. – Det har hatt mye å si for prosjektet at jeg hadde en god kontakt, Lars Richardson, basert i San Francisco. Han jobber aktivt for å fremme norsk kunst og kultur i området, og uten ham hadde dette vært mye vanskeligere.

Lars Richarson jobber aktivt for å fremme norsk kunst og kultur i San Fransisco.

Munch & his mentor har premiere på Richardsons gård Valgalder, som ligger en time nord for San Francisco. Det skal også spilles på flere scener i og rundt byen over en periode på tre uker, og målet er å få museumsbesøkende til å kjøpe teaterbillett.

– Hvor viktig er det å bli spilt utenfor Norge?
– Først og fremst er det en spennende reise og en morsom utfordring, men det skader vel aldri med oppmerksomhet ute. «Big in Japan» kan alltids bety noe for interessen hjemme.

Livslangt forhold

Lysten til å skrive om bohemen har vært med Gunnar lenge, den går helt tilbake til ungdomstiden da han ble kalt bohem av sine foreldre. Og da hans egen sønn skulle velge yrkesretning endte Gunnar stadig opp med å prate om bohemtiden til sønnen.

Det siste Munch gjorde før han døde var å lage en serie med trykk av Hans Jæger.

– Hvorfor er det så viktig å fortelle ungdom om bohemen?
– En bohem har et kall som ikke lar seg unnslippe, en ånd som ikke lar seg spotte, og en vilje som aldri finner seg i å bli valgt bort for profitt eller for å bli godt likt. Bohemene fryktet at samfunnet skulle ende i et «spissborgersrike» der alle bekrefter hverandre og der de unge har foreldrene som helter. Bohemtiden handlet om at det er din plikt å se på det foregående med kritisk blikk – foruten mister samfunnet all dynamikk og imploderer.

– Hvorfor har du valgt akkurat Munch som hovedkarakter?
— Bohemtiden er vår tids vugge. De store sannheter var erklært døde, eksistensialismen vokste fram og Munch og hans jevngamle var de første som skulle finne seg selv uten hjelp fra Gud eller fars fotspor. Gjennom hele livet kom Munch stadig tilbake til bohemtiden. Han glemte aldri Jæger og Munchs siste verk var et portrett av nettopp Jæger, mer enn tretti år etter Jægers død. Jeg ble fanget av relasjonen mellom dem og kjente meg igjen i den i mitt eget farskap.

– Hva har det å si for stykket at hovedpersonen er en historisk kjent skikkelse?
– Utfordringen med historiske forelegg er at veldig mye har blitt sagt eller skrevet før. Etter researchfasen brukte jeg mye tid på å «avlære» meg alt jeg hadde lest samt lete fram det som berørte meg spesielt i ettertid. Det at jeg har hatt fokus på Munchs tidlige år som kunstner, før han slo igjennom, har forhåpentligvis gjort at jeg har skrevet fram en Munch som ingen «eier». «Munch & his mentor» er formulert som en minnereise for Munch, og da slapp jeg litt unna det å være så lojal overfor det historiske materialet. Men alt som står i teksten er sant i den forstand at hendelsene og dialogene ligger opp på det som er kjent om det disse to delte.

Artikkelen er opprinnelig publisert på Dramatikkens hus’ nettsider.

Legg inn kommentar

Vennligst oppgi ditt navn

Ditt navn er påkrevd

Vennligst oppgi en gyldig epostadresse

En epostadresse er påkrevd

Vennligst legg inn din melding

NORSKE DRAMATIKERES FORBUND - WRITERS GUILD OF NORWAY

Postadresse
Postboks 579 Sentrum
0105 Oslo

Besøksadresse
Rådhusgata 7
0105 Oslo

Telefon: 22 47 89 50
Telefaks: 22 42 03 56

Forbundet: post@dramatiker.no

Dramatikerforbundet © 2017 Alle rettigheter. Ansvarlig redaktør: Monica Boracco.