Unødvendig mye støy og usikkerhet


Jo lenger tid som går, desto verre fremstår konflikten mellom Norwaco og Filmforbundet, mener Monica Boracco.

Det var i april at det ble kjent Filmforbundet hadde solgt blant annet manusrettigheter til kommersielle mediehus; og i kjølvannet av dette drev en omfattende medlemsvervekampanje. Avtalen innbefattet flere av Dramatikerforbundets medlemmer – uten at medlemmene ble spurt eller hadde vært med i forhandlingene.

– I praksis betyr dette at våre medlemmer kan bli tvunget til å selge så å si alle rettigheter de har i henhold til åndsverksloven. I verste fall kan det innebære at de mister kontrollen over alle rettighetene som de tidligere har hatt kontroll på, sier Dramatikerforbundets advokat, Thor Gardarsson.

Cowboyoppførsel

Dramatikerforbundet jobber nå med saken ukentlig, forteller Monica Boracco.

– For hver dag som går blir vi mer og mer forbauset over at Filmforbundet ikke gir oss den informasjonen vi har etterspurt, nemlig hva manusforfatternes rettigheter er solgt for. Vi har stadig et håp om at det skal komme, men syns det er dramatisk at et forbund oppfører seg på denne måten. Dramatikerforbundet har også dobbeltmedlemmer i form av regissører, men det kunne aldri falt oss inn å selge deres rettigheter. Vi fokuserer alltid på vårt formål, nemlig å representere dramatikere, sier Boracco.

Hun betegner Filmforbundets salg av manusrettigheter som cowboyoppførsel.

– Nå som saken er modnet fremstår den bare verre og verre. Det verserer ulike rykter om hva rettighetene er solgt for, noe som også er synd, fordi det skaper urealistiske forventninger.

Press på rettighetshavere

Cathrine Nagell i Norwaco mener det triste med hele denne saken er at den har skapt mye unødvendig støy og usikkerhet, og at den har krevd store ressurser.

Nagel, C

Cathrine Nagel. Foto: Lasse Bjørn Rossing

– De kommersielle kringkasterne kjører splitt-hersk-teknikk. At de har inngått en avtale med Filmforbundet/Filmregissørene legger ytterligere press på øvrige rettighetshavere for å gjøre en total “sell out” ved inngåelse av nye produksjonsavtaler. Det er mange rettighetshavere som ikke ønsker dette.

Hun mener avtalen Filmforbundet/Filmregissørene har inngått med de kommersielle norske mediehusene er vanskelig å begripe, og at det er fortsatt en rekke uavklarte spørsmål.

– Avtalen  omfatter både rettigheter/bruk som ligger utenfor Norwacos forvaltningsoppdrag og oppdrag som ligger innenfor, men avtalen har ingen betydning for Norwacos eksisterende avtaler. Fremtidige avtaler i regi av Norwaco som omfatter kommersielle norske kanaler, vil antagelig ikke dekke medlemmer av Filmforbundet/Filmregissørene.

Fullstendig uholdbart

Boracco mener at det på mange måter var et varslet mord at Filmforbundet og regissørene ville finne på noe – og at en av grunnene til at Filmforbundet ikke ville ha avtale gjennom Norwaco er at de da måtte forhandle med alle kunstnerforbundene.

– Det sjokkerende med denne saken er at andre bransjer ikke er blitt involvert.

Nå blir det jo slik at Filmforbundet/Filmregissørene skal definere rettighetene til et manus og hva det er verdt – og det er fullstendig uholdbart.

Boracco og Dramatikerforbundet jobber med ulike strategier i denne saken for øyeblikket.

– Den viktigste er at Norwaco fått et mandat til å forhandle for oss. Så får vi se hva som kommer ut av det.

 

 

 

 

 

 

 

NORSKE DRAMATIKERES FORBUND - WRITERS GUILD OF NORWAY

Postadresse
Postboks 579 Sentrum
0105 Oslo

Besøksadresse
Rådhusgata 7
0105 Oslo

Telefon: 22 47 89 50
Telefaks: 22 42 03 56

Forbundet: post@dramatiker.no

Dramatikerforbundet © 2017 Alle rettigheter. Ansvarlig redaktør: Monica Boracco.