Unngå å følge trender i kunsten


Det nybakte medlemmet i Dramatikerforbundet, Pernille Dahl Johnsen, er opptatt av at hver kunstner må få virke i tråd med sin individuelle stemme og arbeidsmåte.

Etter å ha vært skuespiller i store deler av sin karriere, begynte Pernille Dahl Johnsen å skrive dramatikk for rundt tretten år siden. Det har båret frukter. Tidligere i år hadde hun blant annet suksess med stykket Et Unikt Menneske, under Fringe Festival i Edinburgh.

– Det var et stykke jeg begynte å skrive på allerede i 2006. Skrivestøtte fra Kulturrådet og Fond for lyd og bilde, gjorde at jeg kunne lete meg fram i materien jeg ville undersøke. Jeg skrev mange versjoner før det endelige resultatet forelå.

Stykket handler om identitet.

johnsen-pernille-dahl

Pernille Dahl Johnsen har hatt stor suksess med stykket Et Unikt Menneske i Edinburgh. I februar settes stykket opp under Vinterlys-festivalen i Nordland.

– Har vi mennesker egentlig behov for en identitet? Stykket problematiserer og filosoferer rundt denne ”oppleste og vedtatte sannheten”.

22 sider med endringer

Urpremieren fant sted 26. februar i 2014, men Johnsen ville ha stykket ut i verden. Via en kontakt i New York ble det plukket opp av en internasjonal promoter i Ines Wurth Productions.

– Promotoren har produsert over 30 forestillinger de siste årene – og mente at dette stoffet ville slå an på en stor teaterfestival i Edinburgh. Hun fikk oss inn på en av de beste scenene og vi skjønte raskt at dette var noe vi måtte ta på alvor. Vi fikk støtte til oversettelse i Dramatikerforbundet og hanket inn oversetter Neil Howard, noe som viste seg å være en veldig god anbefaling. Vi har hatt et fantastisk samarbeid. Det er en nokså spesiell form på stykket, men han satte seg inn i det, forsto det  – og tok humoren. Musikaliteten ble ivaretatt, ikke minst klarheten i bildene, noe som var veldig viktig for meg.

Johnsen omtaler seg selv som en språknazi.

– Vi måtte få en førsteversjon opp ganske kvikt, men da andreversjonen skulle oversettes sendte jeg et 22 siders dokument med spørsmål og endringsforslag til Howard. Han tok det på strak arm. Tilbakemeldingen var at han syns det var så positivt med en dramatiker som var så engasjert. Vi har gitt og tatt begge to – og det har vært en positiv, morsom og ikke minst fruktbar prosess. I anmeldelsene har vi blant annet fått ros for nettopp godt språk.

Godt med fagforbund i ryggen

I tillegg til å skrive stykket, hadde Johnsen også regi selv, samt en rolle som skuespiller.

– Det var heftig, men også mitt livs opplevelse å fremføre 23 forestillinger på rappen. Vi hadde ikke en gang søndagsfri, men jeg gledet meg til forestillingen hver dag. Det var rett og slett en drøm. Stykket er et slags iscenesatt resonnement, hvor tre karakterer resonnerer og gjennomgår en emosjonell prosess ettersom tematikken treffer dem. Det er ikke handlingsdrevet, men mer en indre prosess som de gjennomlever. En anmelder sammenlignet meg som dramatiker med Yasmina Rezas Art, en annen med Jean Paul Sartre. Det tar jeg med meg videre.

Nå ser Johnsen fram til en fremtid som medlem i Dramatikerforbundet.

– Jeg har som sagt lang fartstid som skuespiller – og har vært aktiv i Norsk Skuespillerforbund. Jeg vet hvor godt det er å ha et fagforbund i ryggen; ikke minst å ha noen man kan vende seg til. Jeg ser også frem til faglige utviklingstilbud.

For Johnsen er det viktig at hver kunstner – får virke i tråd med sin individuelle stemme og arbeidsmåte.

– At man viser respekt for det unike – og ikke blir pådyttet for mange føringer og faglige trender. Det kan lett bli en tvangstrøye. Det må være kunstnerens egen drivkraft i form, innhold og arbeidsmetodikk som skal telle. Vi kunstnere er blitt litt som journalister som jager i flokk. Jeg tror ikke man får frem det beste i seg selv på den måten.

Bildet på forsiden: Fra A Remarkable Person, Fringe Festival Edinburgh. Foto: The Stage

NORSKE DRAMATIKERES FORBUND - WRITERS GUILD OF NORWAY

Postadresse
Postboks 579 Sentrum
0105 Oslo

Besøksadresse
Rådhusgata 7
0105 Oslo

Telefon: 22 47 89 50
Telefaks: 22 42 03 56

Forbundet: post@dramatiker.no

Dramatikerforbundet © 2017 Alle rettigheter. Ansvarlig redaktør: Monica Boracco.