‘Tro’ i Finland


Julian Garners skuespill Tro har premiere på Svenska Teatern i begynnelsen av september. Han har skrevet om folk som får sin egen identitet kastet på seg på grunn av en krigssituasjon.

Stykket skildrer livet til en østerrisk mor i 70-årene og hennes sønn, som kommer til et lite finsk bysamfunn under fortsetningskrigen. Det er delvis inspirert av Rony Smolars fortellinger om Abraham Stiller (1885 – 1972), forretningsmannen fra Helsingfors som ble en av de sentrale figurene i motstanden mot det statlige politiets planer om å deportere de jødiske flyktningene til Tyskland.

– Finland var alliert med Nazi-Tyskland – og flere jøder ble evakuert ut på landet. Delvis for sin egen beskyttelse, men også for å ikke være i veien for den tyske tilstedeværelsen, forteller Julian Garner.

Når verden raser sammen

Og det er ikke første gang Garner tar for seg denne tematikken. I skuespillet Den gang nå, skildret han dagliglivet til to jødiske søstre i Trondheim og datteren til den yngste av dem, som på ulike måter forsøker å unngå å ta en grusom virkelighet inn over seg.

– Jeg har et forhold til denne tematikken, delvis fordi to av mine døtre er jødiske, men denne gang ble jeg i utgangspunktet bedt om å skrive et stykke om finske, jødiske soldater. Det fant jeg vanskelig fordi noen av dem jeg ville skrive om fremdeles var i live. Halvveis i researchen kom flyktningkrisen – og det førte på en måte tematikken jeg utforsket og dagens virkelighet sammen.

Abraham Stiller

Tro er nemlig et stykke om mennesker som finner sitt sanne jeg mens verden raser sammen rundt dem.

– Fra og med sommeren 1938 kom flere jødiske flyktninger til Finland som følge av forfølgelsene i Europa. Når krigen også nådde Finland ble asylspørsmålet en politisk tvist mellom ulike finske myndigheter og mellom den finske statsmakten og det nazistiske regimet i Tyskland.

Ikke bare krigsfanger, men også jødiske flyktninger ble internert og så vel jødiske krigsfanger som flyktninger ble deportert til Nazityskland og ble sendt videre til konsentrasjons-leire.

– Men takket være blant andre Abraham Stiller endte det med at bare åtte flyktninger faktisk ble deportert.

Psykologisk

Garner skulle gjerne vist stykket også utenfor Finland, men om det blir noe nordisk samarbeid, er han usikker på.

– Men jeg ville like det, selvfølgelig – og vi ser på muligheten til å ta det til Norge. Men Finland er på mange måter på kanten av den nordiske persepsjonen – og det er vanskelig for utenforstående å forstå kompleksiteten i det som skjedde.

Garner understreker at stykket ikke primært er historisk, men av mer psykologisk karakter.

– Det handler mye om identitet – om folk som ikke har hatt så sterk bevissthet rundt det å være jødiske, men som får identiteten kastet på seg av situasjonen. Men det er også et nokså konvensjonelt stykke om de fire menneskene og deres interaksjon med hverandre.

Det er andre gang Garner selv har regi på en verdenspremiere. Første gang var i London 2014, med Father Nandru and the Wolves.

– Jeg har skrevet siden 1978 – og har alltid involvert alle i prøvene på stykkene mine. Ofte har skuespillerne vist meg ting jeg ikke visste jeg hadde skrevet. Slikt er spennende og ikke minst utviklende.

Bildet på forsiden: Pressebildet fra Tro, Svenska Teatern

Legg inn kommentar

Vennligst oppgi ditt navn

Ditt navn er påkrevd

Vennligst oppgi en gyldig epostadresse

En epostadresse er påkrevd

Vennligst legg inn din melding

NORSKE DRAMATIKERES FORBUND - WRITERS GUILD OF NORWAY

Postadresse
Postboks 579 Sentrum
0105 Oslo

Besøksadresse
Rådhusgata 7
0105 Oslo

Telefon: 22 47 89 50
Telefaks: 22 42 03 56

Forbundet: post@dramatiker.no

Dramatikerforbundet © 2017 Alle rettigheter. Ansvarlig redaktør: Monica Boracco.