Skriveloftet: anslag, The Social Network


Hva er et godt anslag? Vi ser på spillefilmen The Social Network (2010), som omhandler tilblivelsen av Facebook, og ser på usympatiske protagonister, støyende bakgrunnsmusikk, Hollywoods behov for monokausale forklaringsmodeller og tidenes beste dialog i denne utgaven av podcasten Skriveloftet!

1 kommentarLegg inn dine
  1. Min manusguru John Truby sier at publikum trenger å se kun to ting hos en karakter for å bry seg om henne: 1. Et bevisst mål. 2. En ubevisst svakhet, som står i veien for å kunne bli et godt menneske og leve et godt liv. Når karakteren har en svakhet, og gjerne også en moralsk svakhet i tillegg til en psykologisk svakhet, blir muligheten til vekst større enn om hun starter som en perfekt person, og den emosjonelle effekten på slutten blir større hos publikum. Jo tidligere man ser dette, jo bedre, og hva er da bedre enn anslaget? Kanskje det man ser i anslaget i «The Social Network» er at Marks bevisste mål er å bli godtatt av andre, men at hans ubevisste svakhet er at han egentlig i bunn og grunn ikke godtar seg selv. Det gjør ham interessant, på den måten at så lenge han ikke får fikset svakheten, og aksepterer seg selv, vil han forbli ulykkelig, men vi håper i det lengste, og ser derfor hele filmen. Vi sitter fast i klisteret. Hadde vært gøy om du kunne snakke om John Trubys «The Aanatomy of Story» i podcasten! Uansett, tusen takk for en flott og interessant podcast og god sommer!

Legg inn kommentar

Vennligst oppgi ditt navn

Ditt navn er påkrevd

Vennligst oppgi en gyldig epostadresse

En epostadresse er påkrevd

Vennligst legg inn din melding

NORSKE DRAMATIKERES FORBUND - WRITERS GUILD OF NORWAY

Postadresse
Postboks 579 Sentrum
0105 Oslo

Besøksadresse
Rådhusgata 7
0105 Oslo

Telefon: 22 47 89 50
Telefaks: 22 42 03 56

Forbundet: post@dramatiker.no

Dramatikerforbundet © 2018 Alle rettigheter. Ansvarlig redaktør: Monica Boracco.