Seriemesteren


Jarl Emsell Larsen er en av få norske serieskapere som både skriver og regisserer tv-serier. I høst er det duket for hans nye, store dramathriller Øyevitne.

Øyenvitne bilde av Jarl Emsell Larsen portrett 2 Foto

Jarl Emsell Larsen er opptatt av serier som The Wire, Top Of The Lake og True Detective. Gjengangere. – Man prøver jo aldri å kopiere, men lar seg selvfølgelig inspirere, sier han. Foto: Kristoffer Sandven

– Hva skjer når den store, internasjonale kriminaliteten plutselig slår ned i et lokalsamfunn? Eller når noen ser noe brutalt og grusomt de overhodet ikke egentlig ville se? Og hva skjer om de velger å holde tett om det? Det er noe av essensen i tv-serien Øyevitne, forteller manusforfatter og regissør Jarl Emsell Larsen.

Han har lagt siste hånd på NRKs nye store dramasatsning, som kommer på kanalen i slutten av oktober. Serien består av seks timelange episoder.

– Jeg er veldig fornøyd med resultatet. Jeg føler vi har fått til det som var den grunnleggende tanken da vi startet innspillingen

Manusarbeidet har foregått over flere år.

– Serien er min idé og jeg har fungert som hovedforfatter, mens Kathrine Valen Zeiner har vært episodeforfatter på to av episodene – og deltatt i storyline arbeidet, forteller Emsell Larsen.

Trodde ikke jeg kunne skrive

Emsell Larsen er en av få norske serieforfattere som både skriver og regisserer selv. Det er en arbeidsform han er forholdsvis kjent med fra før.

– Jeg har egentlig gjort det ganske mye – og ser det langt fra som et ork, heller et privilegium. Det begynte med at jeg fikk gjennom en idé i Fjernsynsteatret om å lage en TV-film med bakgrunn i en autentisk husokkupasjon i Oslo, «Du har ikke en sjans, ta`n» tilbake på 80-tallet. Tanken var at jeg skulle skrive mitt eget manus som regissør. Det viste seg snart at jeg trengte hjelp til manusarbeidet. Da skaffet Fjernsynsteatret meg Ulf Breistrand som medforfatter. Det endte i et 20 år langt samarbeid. Jeg hadde ofte en klar idé om hva jeg ville lage, men følte ikke at jeg kunne skrive godt nok. I begynnelsen skrev jeg ikke dialoger, jeg skrev bare situasjoner og handling. Men så prøvde jeg etter hvert å gjøre noen dialog-skisser og fikk bekreftelse på at det fungerte og så var det i gang.

Krimsjangeren

På slutten av nitti-tallet kom krimsjangeren inn i TV-drama for fullt.

– Det begynte med at Ulf og jeg ble invitert av produsent og hovedforfatter Jens Øvrebø til å være med på å skape TV serien Fox Grønland. Deretter ble det Svarte penger-Hvite løgner som Ulf og jeg skrev sammen, og jeg regisserte. Serien var egentlig tenkt som et drama, men hadde et krimplott i bunnen. Det handlet om moralen opp mot loven. Gjennom dette fikk vi sagt mye om moralske dilemmaer og menneskers skjebner  – og hva som kan driver folk inn i kriminalitet.

Slik er det også i Øyevitne.

– Det er en thriller – en dramathriller, som handler om mennesker som blir berørt av en stor hendelse. Men det handler mest om karakterenes private liv. Det er en multiplot-historie – hvor flere handlingslinjer springer ut fra samme grunnsituasjon. Men det sentrale spørsmålet er nettopp hvorfor man handler som man gjør.

Regissørdrevet bransje

Det er flere fordeler med å ha både manus og regi, i følge Emsell Larsen.

– Det er jo den klassiske auteur-modellen – det å være en skaper av det hele. Man får bære  ideen og visjonen man har hele veien fra start til slutt. Når jeg regisserer har jeg grunnlaget i hodet. Jeg overtar ikke andres stoff og trenger ikke starte en helt ny prosess. Når det er sagt, kan jo nye øyne også bidra til å se ting fra en annen vinkel – og gjøre resultatet bedre, men det kan også bli dårligere.   

TV-drama har nok generelt ikke vært fullt så registyrt som filmbransjen, mener Emsell Larsen.

– Dette skyldes nok først og fremst at Fjernsynsteatret, som lenge var den eneste TV-drama produsenten, hadde sin tradisjon fra teatret hvor dramatikeren har hatt høyere status. Men nå kommer jo også forfatterne sterkere inn i langserieformatet som visjonbærere takket være danskenes suksessmodell. Og selv om produsentene lenge har ønsket å fjerne auteurmodellen som var svært utbredt på 70- tallet, virker det nå som om den er tilbake, spesielt i filmbransjen.

Bildet på forsiden: I første episode av Øyevitne blir to unggutter vitne til flere brutale mord. De former en pakt om å holde kjeft. Det blir en løgn som fører de inn i nye og farligere løgner. Og vanskeligere blir det når den ene guttens fostermor må ta ansvar som lensmann. Foto: Thomas Ekstrøm / NRK.

Artikkelen ble første gang publisert 10. oktober 2014.

RAMME:

Jarl Emsell Larsen, Filmografi

  • Øyevitne (2014) (TV-serie)
  • Kodenavn Hunter 2 (2008) (TV-serie)
  • Kodenavn Hunter 1 (2007) (TV-serie)
  • Svarte penger – hvite løgner (2004) (TV-serie)
  • Fox Grønland (2001) (TV-serie)
  • Turnjentene (1999) (TV-drama)
  • Offshore (1996) (TV-serie)
  • I de beste familier (1994) (TV-serie)
  • Seier’n er vår (TV)» (1994) (TV-serie)
  • Fedrelandet (1991) (TV-serie)
  • Himmelplaneten (1989) (TV-drama)
  • De hvite bussene (1988) (TV-serie)
  • Et godt tilbud(TV-drama) (1987) (TV-drama)
  • Du har ikke en sjans – ta’n (1984) (TV-drama

NORSKE DRAMATIKERES FORBUND - WRITERS GUILD OF NORWAY

Postadresse
Postboks 579 Sentrum
0105 Oslo

Besøksadresse
Rådhusgata 7
0105 Oslo

Telefon: 22 47 89 50
Telefaks: 22 42 03 56

Forbundet: post@dramatiker.no

Dramatikerforbundet © 2018 Alle rettigheter. Ansvarlig redaktør: Monica Boracco.