Puk Grasten pitchet best


Danske Puk Grasten (t.h.) pitchet best i Nordisk Pitcheforum under filmfestivalen i Haugesund.

HAUGESUND: Etter en svært spennende pitche-konkurranse avholdt av Nordisk Pitcheforum under New Nordic Films/Den Norske Filmfestivalen i Haugesund var det den lovende danske filmskaperen Puk Grasten som trakk det lengste strået. Hun er kanskje best kjent for sin regi-debut i filmen 37 , som kom ut i fjor. Hun var en av seks filmskapere som fikk prøve sin idé foran 70 aktører fra filmbransjen.

Grastens filmprosjekt har tittelen War, what if og er basert på Janne Tellers kritikerroste roman med samme tittel. Boka blir beskrevet som vår generasjons 1984.  Vi møter henne ved Smedasundet i Haugesund, med diplom og blomsterbukett og et stort smil.

-Filmen beskriver et lands frykt for endring, som er villig til å ofre frihet for sikkerhet i et diktatorregime. Historien fortelles gjennom en ung gutt som opplever hvordan en familie på fem blir dratt fra hverandre når de neo-nasjonalistiske kreftene får fritt spillerom, sier Puk Grasten, som også har blitt tildelt priser for sin modige og grensesprengende stil.

Nordisk Pitcheforum og konkurransen i Haugesund er et samarbeid mellom Nordisk Filminstitutt, New Nordic Films og Norske Dramatikers Forbund.

Vinneren av pitchekonkurransen vinner en ukes opphold i Barcelona.

Finalistene deltok alle på workshop med den danske dramaturgen Kirsten Bonnén Rask i forkant. Hun blir regnet som blant de ledende i sitt fagfelt i hele Skandinavia. Hun ga dem verdifulle innspill og råd på hvordan de skulle få frem kjernen i filmideen og hvordan de skulle selge ideen sin på en best mulig måte.

-Vi ser at pitching er en helt sentral del når filmskapere skal få gjennomslag for ideen sin. I denne konkurransen har man kun sju minutt på seg. Du må være svært nøye med hva du vil formidle og hvordan du vil formulere deg. I salen sitter en rekke aktører fra filmbransjen – fra folk som kan være interessert i å finansiere film til distributører og filmselskaper. Det er en svært spennende setting. Potensialet er stort, forteller Kirsten B. Rask.

-Pitchen er også en utrolig viktig øvelse for å forstå hva som egentlig er viktig i filmen, hva som bærer historien og hva som er underordnet, fortsetter Rask.

Puk Grasten forteller at hun forberedte seg svært grundig i forkant av pitchen.

-Du vet at du kun har sju minutt. Når tiden er ute går gongongen. Det du ikke har rukket og sagt før det, ja det kommer ikke med. Det er intenst og fokusert, sier hun.

Grasten forteller at handlingen i War, What If er lagt til Danmark og Sverige og tar opp problemstillinger som er svært nær vår fremtid.

-Vi ser at den nye nasjonalismen vokser frem i Europa, men først når det eskalerer aner vi konsekvensene. Familier, nabolag, arbeidsplasser og samfunn kommer til å bli splittet og drevet fra hverandre.

-Vi ser flyktningene fra Syria, men det er vanskelig å sette seg i deres situasjon. Jeg ønsker å se nærmere på hvordan det er å bi flyktning. Du må ta konsekvensene av en konflikt og en krig som ikke er din, du blir en del av et spill og du må ta parti – eller havne på en side – uansett om du vil eller ikke, sier Puk Grasten.

Bilde på forsiden: Dramaturg Kirsten Bonnén Rask (til venstre) og prisvinner Puk Grasten

Legg inn kommentar

Vennligst oppgi ditt navn

Ditt navn er påkrevd

Vennligst oppgi en gyldig epostadresse

En epostadresse er påkrevd

Vennligst legg inn din melding

NORSKE DRAMATIKERES FORBUND - WRITERS GUILD OF NORWAY

Postadresse
Postboks 579 Sentrum
0105 Oslo

Besøksadresse
Rådhusgata 7
0105 Oslo

Telefon: 22 47 89 50
Telefaks: 22 42 03 56

Forbundet: post@dramatiker.no

Dramatikerforbundet © 2017 Alle rettigheter. Ansvarlig redaktør: Monica Boracco.