Primus motor for nytt filmsenter


Jan Vardøen har lansert filmsenteret ”Oslo 16” for dem som lage film. – Jeg snakker om de som har et kall; de som har noe viktig å si.

Det sier utelivsgründer, regissør, forfatter, musiker og nå filmsenter-iniativtageren  Jan Vardøen. Nylig flyttet han inn i Oslo 16s nye lokaler i det gamle Stenersenmuseet i Vika, hvor han planlegger klippesuite, grading suiter, produksjonskontorer, visningslokaler og en egen bar preget av filmtematikk.

– Neste skritt for meg blir å bygge opp kontoret – og fylle det med ulike folk.

Hensikten med alt dette er å hjelpe de som har dårlig tid og lite penger til å komme seg gjennom den produksjonsprosessen som kreves for å lage film, samt legge til rette for mentorprogram og foredragsholdere. Vardøen tar sikte på å lage minst 12 spillefilmer  i året.

– Primært ser vi etter smalere prosjekter – vi er ikke superinteressert i kommersielle ting for å si det sånn. Hos oss skal folk vi har lyst til å jobbe med få et produksjonskontor eller den hjelpen de trenger. Og når filmen er klar for produksjon, har de seks måneder til premiere. Vi har også lyst til å etablere et eget rom for writers workshops.

Står ikke lenger på teknologi

Vardøen vil involvere seg i prosjekter som kan vekke en interesse blant et internasjonalt publikum.

– For å være helt ærlig syns jeg norsk film er nokså statisk. Det lages stort sett det jeg kaller Norwegian flyhale-filmer og barnefilmer. Jeg syns det er alt for lite fokus på spillefilmer med seriøse ambisjoner. Derfor har jeg lyst til å bidra til at prosjektene til de som virkelig har noe på hjertet skal få blomstre.

Selv er Vardøen nokså praktisk anlagt – og tenker at alt må starte et sted for å kunne vokse og utvikle seg videre.

– Nettopp derfor har jeg lyst til å skape et miljø og se hva som kommer ut av det. Det er som kjent ikke lenger teknologi det står på innenfor filmindustrien – ting kan produseres billig i dag. Derfor skal vi være en ressurs når det kommer til utstyr, råd og kunnskap. Jeg vil rett og slett fyre oppunder noe. Jeg kom jo nylig inn i denne bransjen og er ikke akkurat imponert over samholdet. Man kan bli mye flinkere til å dele, snakke sammen. Samhold løfter alle. Dessuten blir man ikke flinkere til å lage filmer om man ikke lager mange og ofte.

Leter etter daglig leder

Og prosjektene har allerede begynt å strømme inn til ”Oslo 16”.

Jan Vardøen (2)

”Oslo 16” er ikke for kommersielle filmer, selv om Vardøen ønsker å tjene penger. – Filmene må en nerve, noe å si. Vi vil få tak i filmer innenfor vårt tankesett, som er raske å produsere, lavbudsjett og doable. Foto: Privat

– Det er mange som har tatt kontakt – som gjerne vil pitche sine prosjekter. Jeg vil si at påfallende mange menn som har søkt. Vi har jo et sterkt ønske om 50 prosent kvinner – og håper dette justerer seg etter hvert. Kvaliteten er blandet, men vi har helt klart noen spennende prosjekter på blokka.

– Hva ser du aller helst selv av film?

– Det er vanskelig å si – jeg ser så mye forskjellig. Men jeg er glad i seriøse filmskapere som Cohen-brødrene, Bo Widerberg og Fellini, som evner å krysse kvalitet med en kommersiell interesse. For eksempel.

Nå er Vardøen på jakt etter en daglig leder; gjerne en kvinne.

– Men det aller viktigste kriteriet er at vedkommende er uforskammet god på å skrive søknader. Søknader som kan slå inn en million dører. Jeg har vært rundt og snakket med vanvittig mange folk, blant annet i Oslo Kommune og private aktører – og jeg fornemmer en veldig god stemning der ute. Det virker som alle vil dette. Så nå gjenstår det bare å søke og finne ut om folk mener det de sier. ”Show me the money!”

– Du har jo fått til ting før…

– Min erfaring er at det er en overvekt av forsiktige folk i dette samfunnet. Man må bare hive seg ut i det. Tørre å satse.

NORSKE DRAMATIKERES FORBUND - WRITERS GUILD OF NORWAY

Postadresse
Postboks 579 Sentrum
0105 Oslo

Besøksadresse
Rådhusgata 7
0105 Oslo

Telefon: 22 47 89 50
Telefaks: 22 42 03 56

Forbundet: post@dramatiker.no

Dramatikerforbundet © 2018 Alle rettigheter. Ansvarlig redaktør: Monica Boracco.