Vi trenger å snakke om X-files


23 år etter at X-files gikk på lufta første gang, returnerte serien med to av de best skrevne tv-episodene de senere årene.

På sitt beste, kan science-fiction brukes til å utforske viktige og universelle menneskelige problemstillinger. Og når dette skjer i en serie om to paranormale agenter, er det ekstra spennende.

I ukens utgave av podkasten “David Skaufjord Forklarer Alt”, samtaler David med manuskollega Anders Fagerholt (som blant annet skrev Amandavinneren “El Clásico”) om det populærkulturelle fenomenet X-files. Serien bød på noe av det beste og det verste av 90-talls TV, men en håndfull episoder står igjen som ytterst severdige. Disse er stort sett skrevet av samme forfatter, den enigmatiske Darin Morgan.

Da serien returnerte i 2016, etter 14 år av lufta, bestod den  fremdeles av en salig blanding av høydepunkter og pinligheter, Monster Of The Week-episoder, konspirasjonsteorier og selvmytologisering. Men to episoder stikker ut, ikke bare som gode X-files episoder, men som definitive tv-høydepunkter de siste årene. Episodene utfordrer seeren, anerkjenner den langtlevende TV-seriens grunnverdier samtidig som den snur alle grunntropene på hodet.

David og Anders tar utgangspunkt i episoden “Mulder and Scully meet the Weremonster”, som gir en artig og uforutsigbar vri på den klassiske varulvtropen, i det en vennlig reptil blir bitt av et smittsomt menneske, og utvikler en vanvittig trang til å skaffe seg en jobb han ikke liker, for å ta opp et forbrukslån han ikke kan betjene, lyve om sexlivet sitt og spise hurtigmat. Hver eneste scene er en nytolkning av klassiske fortellergrep, og puster liv i det man skulle tro var en slitt TV-serie.

Episoden avsluttes med strømmetips, så du kan se deg opp på seriens 5 største slagere, alle enkeltstående episoder, deriblant en som vant Emmy for beste manus for sin utforskning av fri vilje, og en som sannsynligvis kommer til å få det, for sin utforskning av falske minner og upålitelige narrativ.

Episodene som blir snakket om, kan blant annet strømmes på Viaplay:

Humbug (s02e20). De paranormale FBI-agentene etterforsker et mord i et freakshowmiljø, og lærer hva det vil si å stå på utsiden, i seriens første ordentlige humorepisode.

Clyde Bruckman’s Final Repose (s03e04). En gammal grinebiter med synske evner forutser sin egen og andres død, og fyrer i gang en debatt om fri vilje mellom de to agentene, hvor den ene får beskjed om at han kommer til å dø av auto-erotisk asfyksiering. Episoden mottok to Emmypriser, deriblant en manuspris.

Jose Chung’s ‘From Outer Space’ (s03e20). Episoden utforsker Rashomon-effekten, i det en rekke upålitelige vitner gir motstridende beretning om en UFO-kidnapping. Vi møter et dårlig animert romvesen og et som kjederøyker, i en episode som stiller spørsmålstegn ved selve grunnsteinen i X-files mytologien.

Mulder and Scully meet the Were Monster (s10e03). En opp-ned versjon av den klassiske varulvmyten, hvor en fredelig reptil blir bitt av et menneske, og får en vanvittig trang til å skaffe seg en jobb han hater, for å kunne ta opp forbrukslån og se på porno og spise hamburger. Episoden som lærer Mulder å tro igjen – og gjør det samme med seeren.

The Lost Art of Forehead Sweat (s11e04). En utforskning av Mandelaeffekten, hvor flere folk husker hendelser som ikke har skjedd. Episoden introduserer en tredje agent, som er desperat over at Mulder og Scully, partnerne hans gjennom 25 år, ikke husker ham. Nok en gang stiller forfatter og regissør Darin Morgan spørsmålstegn ved alt som er hellig i X-filesuniverset, samt ved sannetsgehalten i sitt eget narrativ.

Tidligere episoder fra Skriveloftet >>

Legg inn kommentar

Vennligst oppgi ditt navn

Ditt navn er påkrevd

Vennligst oppgi en gyldig epostadresse

En epostadresse er påkrevd

Vennligst legg inn din melding

NORSKE DRAMATIKERES FORBUND - WRITERS GUILD OF NORWAY

Postadresse
Postboks 579 Sentrum
0105 Oslo

Besøksadresse
Rådhusgata 7
0105 Oslo

Telefon: 22 47 89 50
Telefaks: 22 42 03 56

Forbundet: post@dramatiker.no

Dramatikerforbundet © 2018 Alle rettigheter. Ansvarlig redaktør: Monica Boracco.