Om å skrive sammen


Mette Bølstad hadde egentlig tenkt å si fra seg manusarbeidet til tv-serien Nobel, men mannen hennes Stephen Uhlander fikk henne på andre tanker.

Det var i kjølvannet av tv-serien Halvbroren at Monster ville følge opp med en ny serie av samme kaliber. Regissør Per Olav Sørensen ble koblet på og ville lage en serie om soldater i Afghanistan, men manusforfatter Mette Bølstad var lunken til et rent soldat-drama.

– Hun kom hjem og uttrykte at hun var usikker på om hun kunne gjøre prosjektet, da jeg nærmest slengte ut en idé: Hva om det ikke bare handler om soldater i Afghanistan, men om soldater som tar med seg krigen hjem til Norge? Jeg skrev en inngang som pirret interessen hennes. Det var sånn jeg kom om bord, forteller Uhlander.

Post-it over alt

Bølstad og Uhlander, som hadde noe erfaring med å skrive sammen fra før –  bestemte seg for å skrive serien sammen.

– Det første vi gjorde var å snakke oss gjennom ting på idéplan. Jeg husker at vi på et tidspunkt hadde post-it lapper spredt rundt over hele leiligheten. Med såpass mange episoder og tankespor som skal følges, skriver man nærmest outline kontinuerlig frem til opptak, sier Bølstad.

Var det vanskelig å avgjøre hvem som skulle skrive hva?

– Vi begynte vel egentlig bare å skrive ut scener som vi var interessert i. Valgte ut de hver av oss hadde mest lyst til å gå i gang med.

 Dobbelt så gøy

Det mest utfordrende ved å jobbe sammen som par var vanskeligheten med å skru av;  altså la vær å snakke om prosjektet til enhver tid.

– Dessuten har man nok færre arbeidsmessige høflighetsgrenser enn hva som er kutyme ellers. Når man kjenner hverandre så godt og er så direkte, er fintfølelsen kanskje ikke alltid til stede. Men det har jo også sine fordeler. Det er som en fargekode; man vet hva den andre tenker og trenger ikke utdype ting i detalj om man ønsker å skape en spesiell stemning eller følelse i manus. Det er jo ikke slik at vi alltid liker det samme, men vi vet jo også mye om hverandres smak og unngår gjerne derfor mistolkninger, sier Uhlander. Han blir supplert av Mette:

– Det er vel så enkelt at når samarbeidet går bra er det dobbelt så gøy når man er et par – og når det går dårlig er det dobbelt så dritt. Men det har vært påfallende hvordan vi holder sammen i møte med andre.

 Å jobbe med klippere

Det har riktignok ikke vært viktig for noen av dem å være involvert i selve produksjonen av Nobel.

– Jeg har for min del brukt livet på å bli manusforfatter – og det betyr at jeg egentlig bare har lyst til å skrive. Jeg har ikke behov for å være en koordinator. I akkurat denne prosessen med Nobel har jeg vært med på leseprøver, vært på et par kostymemøter, skrevet manus underveis og jobbet med narrativ i klippen. Å jobbe med flinke klippere er noe jeg får veldig mye ut av.

 Videre samarbeid?

I fremtidige prosjekter er hun opptatt av at manuset skal låses.

– Jeg vil at tv-serie manus jeg skriver fremover skal fredes tidligere. Grunnen er at når alle får slippe til og beveger massen – blir det utvilsomt et stort trykk på manusforfatteren – og stadige korrigeringer betyr ikke nødvendigvis at stoffet blir bedre. Man blir i hvert fall ikke mer konsentrert av det som manusforfatter. På grunn av tiden det tar å skrive, finansiere og greenlighte, er det også ofte vanskelig å få til. Budsjett må justeres, location endres, manus må tilrettelegges og skrives om underveis. Og det er det ingen andre som kan gjøre. Tiden mellom ferdig skrevet manus og opptaksstart kunne med hell vært lengre.

Bølstad traff nylig Adi Hasak – som lager den amerikanske versjonen av Øyevitne – og han ville vite hva hun hadde gjort på Nobel.

– Da jeg fortalte at jeg stort sett bare skrev sa han at jeg var heldig. At det er det alle manusforfattere egentlig drømmer om.

Når Bølstad og Uhlander til slutt får spørsmål om de kommer til å jobbe sammen igjen, bryter de ut i latter.

– Kanskje ikke i dag, sier Uhlander og fortsetter å le. Det blir i hvert fall en god stund til, legger Bølstad til og ler hun også. Så blir de enige om at det nok er ideen som bestemmer det – og at man aldri skal si aldri.

NORSKE DRAMATIKERES FORBUND - WRITERS GUILD OF NORWAY

Postadresse
Postboks 579 Sentrum
0105 Oslo

Besøksadresse
Rådhusgata 7
0105 Oslo

Telefon: 22 47 89 50
Telefaks: 22 42 03 56

Forbundet: post@dramatiker.no

Dramatikerforbundet © 2017 Alle rettigheter. Ansvarlig redaktør: Monica Boracco.