Nordic Noir i verden


Hvor går veien videre for skandinaviske TV-serier? Det er spørsmålet når noen av Nordens mest profilerte skuespillere og manusforfattere møtes i Kulturkirken Jakob den 3. desember.

Nordic Noir er for lengst blitt et etablert uttrykk i den internasjonale serieverden, noe Emmy-prisen til Anneke von der Lippe er det siste beviset på. Nå inviterer Aftenposten til en helaften for å diskutere hvordan skandinaviske tv-serier skal erobre verden.

Vignett for Puls Cecilie Asker

Cecilie Asker, Aftenpostens kulturkommentator er konferansier på Nordisk Noir 2.o

– Nordic Noir-stempelet har gitt skandinaviske TV-serier et godt rykte på verdensbasis, og den økte selvtilliten som har kommet ut av det nyter vi nå godt av i norsk TV-bransje. Nå skjer det masse spennende nyproduksjoner, og det er tydelig at manusforfattere og regissører tør å stole mer på seg selv, istedenfor å se til Hollywood hele tiden. Det morsomme er jo at Hollywood nå faktisk stadig oftere ser hit, sier anmelder og kulturkommentator i Aftenposten, Cecilie Asker, som også skal være konferansier på Nordisk Noir 2.0

– Når vi først skulle lage et kulturevent i Aftenposten var det naturlig for oss å fokusere på TV-serier. Det er et av de mest voksende områdene innenfor populærkultur akkurat nå, og det er et kulturuttrykk med bredt nedslagsfelt både når det gjelder alder og interesser. Vi satser allerede sterkt på TV-serier redaksjonelt, men da dette er et tema vi ikke bare vil lese om, men også snakke om, vil vi gjerne også være en arena for de gode TV-samtalene, sier hun.

Taushet er gull

Nordic Noir Bache-Wiig

Anna Bache-Wiig. Deltaker på Aftenpostens Nordisk Noir 2.0

Anna Bache-Wiig, som sammen med Siv Rajendram Eliassen sto bak storsatsningen Frikjent, er blant dem som kommer for å diskutere hva som særpreger skandinaviske TV-serier.

– Vi har jo fått spørsmålet flere ganger når vi har vært ute med serien vår i utlandet: Hva er det med Nordic Noir? Det beste svaret jeg har kommet opp med er følgende: Den stive, skandinaviske fåmæltheten gir en egen måte å fortelle på. Vi snakker ikke nødvendigvis om det som plager oss, men holder tvert i mot ting tilbake. Den stereotype søreuropeeren kjenner jo på akkurat de samme frustrasjonene som oss; forskjellen er at han fekter, griner og kjefter – og har en helt annen måte å håndtere følelsene sine på.

Og nettopp kulturen for taushet er gull for dramatikk, også når det kommer til tv-serier, mener Bache-Wiig.

– Det at man ikke snakker så høyt om alt egner seg i hvert fall svært godt for krim.

Surfer på den danske bølgen

Manusforfatteren mener også at de lange, skandinaviske krimtradisjonene spiller en avgjørende rolle for de senere års oppblomstring av Nordic Noir.

– Skandinavia har jo eksportert krim i over 30 år – og har bemerkelsesverdig mange gode krimforfattere. Jo Nesbø er jo et levende eksempel på en krimforfatter som selger som hakka møkk i hele verden, og både svenskene og danskene har flere.

Bache Wiig tror også det å leve i mørket halve året påvirker det skandinaviske lynnet.

– Mørket innbyr på mange måter til historiefortelling; og avdekking av de mørke krokene i menneskesinnet.

Men hun vet ikke om hun mener at man i Skandinavia er spesielt gode på å lage TV-serier.

– Nå er det jo først og fremst Danmark som har hatt stor suksess med TV-serier i utlandet – de ligger nærmest ti år foran oss andre, men jeg er enig i at vi har bra ting på gang i Skandinavia. Jeg tror vi er i ferd med å bli gode. Mens vi surfer på den danske bølgen og produserer stadig flere serier, er vi i ferd med å tilegne oss kompetanse i mange ledd i en rivende fart. Vi har dessuten mange gode historiefortellere her i landet – det ser vi i litteraturen. Til tross for at vi er en liten språknasjon utgis det enormt mange gode bøker, blant annet takket være innkjøpsordningen. Dette har også tv-seriebransjen glede av, og med hjelp av ikke-kommersielle aktører som NRK og statlige støtteordninger som NFI, har vi et utmerket utgangpunkt for å kunne jobbe oss helt opp i verdenseliten.

Bildet på forsiden: Fra invitasjonen til Aftenpostens Nordic Noir 2.0

NORSKE DRAMATIKERES FORBUND - WRITERS GUILD OF NORWAY

Postadresse
Postboks 579 Sentrum
0105 Oslo

Besøksadresse
Rådhusgata 7
0105 Oslo

Telefon: 22 47 89 50
Telefaks: 22 42 03 56

Forbundet: post@dramatiker.no

Dramatikerforbundet © 2018 Alle rettigheter. Ansvarlig redaktør: Monica Boracco.