Noen glimt fra fagseminaret i høst


Fra fagseminaret ”Hvordan skriver vi? – Om veien frem til skjermen, lerretet og scenen”. Paneldeltakerne ga oss innblikk i hvordan de jobber med sine stykker, manus, filmer og forestillinger. Dramatikerforbundet og Dramatikkens hus åpnet for det brede publikum og påmeldingene strømmet inn.

Vi satser på at det blir flere møter med mange av paneldeltakerne her på dramatiker.no på nyåret. Inntil da deler vi noen små glimt fra en innholdsrik dag i begynnelsen av november.

Tusen takk til publikum og alle involverte!

(Alle bilder: Torunn Eikanger, Dramatikerforbundet)

Kristian Lykkeslet Strømskag og Monica Boracco ønsker velkommen.

Forbundets styremedlem Kristian Lykkeslet Strømskag og styreleder Monica Boracco ønsker velkommen.

Line Rosvoll, kunsterisk leder ved Dramatikkens hus forteller om huset.

Line Rosvoll, kunsterisk leder ved Dramatikkens hus, forteller om huset og mulighetene dramatikere har for å bruke det.

Teaterpanelet.

Teaterpanelet ble ledet av Malmfrid Hovseen Hallum, helt til høyre. Fra venstre: Oda Fiskum, Arne Lygre, Maria Tryti og Toril Goksøyr.

Oda Fiskum forteller om utfordringer i forhold til kulturelle forskjeller. Hun har inntil nylig bodd og jobbet i Kina hvor hun har skrevet og satt opp flere teatrstykker. Toril Goksøyr sier at stykkene hennes gjerne blir til underveis – både i skriveprosessen og i møtet med skuespillere. Det må ikke nødvendigvis være et forhåndsbestemt emne som skal skrives ut først.

Maria Tryti

Noen ganger blir alt annerledes. Maria Tryti røper at Snøkvit egentlig var ment for et voksent publikum.

Arne Lygre

En av Arne Lygres metoder går ut på å reise alene til Berlin i en uke, å tvinge seg til å gå ut for å spise middag alene, ta inn byen og gå tilbake til hotellrommet for å skrive. Metoden kan resultere i at han kommer hjem med en hel ferdigskrevet akt.

Temeratur i TV-panelet. Fv: Anna Bache-Wiig, Siv Rajendram, Hanne Hagerup, Thomas Seeberg Torjussen, Marianne Furevold og panelleder Petter Rosenlund.

Temperatur i TV-panelet. Fra venstre: Anna Bache-Wiig, Siv Rajendram Eliassen, Hanne Hagerup, Thomas Seeberg Torjussen, Marianne Furevold og panelleder Petter Rosenlund.

Marianne Furevold og Petter Rosenlund

Marianne Furevold som har produsert Skam, forteller om det nære samarbeidet med manusforfatter Julie Andem. Karakter-researchen på forhånd hadde alt å si for serien.

Anna Bache-Wiig og Siv Rajendram

Deler skjerm i hver sin by. Anna Bache-Wiig og Siv Rajendram Eliassen skriver alltid manuskriptene sammen – samtidig, på delt skjerm.

Hanne Hagerup og Thomas Seeberg Torjussen

Hanne Hagerup og Thomas Seeberg Torjussen snakker blant annet om å være serieskapere og fjernsynskanalenes forventninger til rask levering.

Slampoetene

Sceneskifte. Slampoetene Fredrik Høyer og Evelyn Rasmussen Osazuwa inntar scenen.

Slampoet Evelyn Ramussen Osazuwa

«Hvis det bare var ett dikt igjen i verden å skrive» – Evelyn fremfører diktet sitt  med rå og upolerte ord foran et musestille publikum.

Evelyn Rasmussen og Fredrik Høyer i samtale med Monica Boracco

Evelyn Osazuwa og Fredrik Høyer i samtale med Monica Boracco. De tror at slampoeter kanskje har lettere for å nå frem til et annet publikum enn de som ofte går i et teater.

Fredrik Høyer

Fredrik Høyer fremfører et verk fra sitt seneste prosjekt. Kveldens eneste musikalske innslag. Fredrik er forøvrig ny husdramatiker ved Dramatikkens hus, og han har nylig blitt medlem i Dramatikerforbundet.

Filmpanelet

Filmpanelet ble ledet av Anna Bache-Wiig (til høyre). Fra venstre: Anne Sewitsky, Sara Johnsen, Eskil Vogt og Nikolaj Frobenius. «Hva er egentlig et godt manus?», spør Anna.

Anne Sewitsky og Sara Johnsen

Anne Sewitsky sier at for henne må et godt manus gjøre at hun ser bildene umiddelbart – ergo er det ikke alle godt skrevne manus som er gode filmmanus. Når Sara Johnsen er ferdig med den første prosessen med synopsis og treatment, er det bare kos å sette seg ned for å skrive ut selve manuskriptet med dialog og alt.

Nikolj Frobenius

Nikolaj Frobenius forteller at han prøver å slippe taket etter at han har levert et ferdig manuskript til regissør og produsent. «Jeg vil ikke gå rundt og snuble i ledninger».

Eskil Vogt

Eskil Vogt derimot følger manuskriptet helt til filmen er ferdig klipt. Han sier også at som manusforfatter er det helt nødvendig å være villig til å endre på det som står i manuset. Kanskje fungerer ikke dialogen sånn den var ment.

Elsa Kvamme introduserer sin egen film om Eugenio Barba - "Odin Teatret - de usynliges kunst"

Elsa Kvamme introduserer sin egen film om Eugenio Barba, «Odin Teatret – Det umuliges kunst». Filmen viser hvordan teatrets uttrykksmåter og spilleform har forandret seg i løpet av 50 år, og grunnlegger Eugenio Barba har vært med på å påvirke dette. Det handler om standhaftigheten som kreves om man vil skape noe nytt, på tvers av rådende konvensjoner.

Svarer på spørsmål fra publikum

Elsa Kvamme snakker med Eugenio Barba om hvilke metoder han bruker for å skape dramatikk ved å bruke skuespillernes skaperkraft. Etter at Odin Teatret flyttet fra Norge har de måttet lage et teater hvor ordet ikke er det essensielle. Barbas regi-metoder har hentet inspirasjon fra filmskaperne Sergei Eisenstein og Grotowski, men først og fremst fra skuespillernes arbeid. Hvordan gå fra et improvisert råmateriale til å komponere scener i en forestilling, hvor manuset blir til underveis?

Eugenio Barba mener at det først er i møte med en skuespiller at tekst får mening. Julia Valey demonstrerer.

Eugenio Barba mener at det først er i møte med en skuespillers fortolkning at tekst får mening. Skuespiller Julia Valey demonstrerer. Hun fortolker en setning Barba gir henne. Setningen har ingen mening før den fortolkes av Valey.

Monica Boracco takker for møtet

Monica Boracco takker for det legendariske møtet med Eugenio Barba og «hans» verden.

 

 

Legg inn kommentar

Vennligst oppgi ditt navn

Ditt navn er påkrevd

Vennligst oppgi en gyldig epostadresse

En epostadresse er påkrevd

Vennligst legg inn din melding

NORSKE DRAMATIKERES FORBUND - WRITERS GUILD OF NORWAY

Besøks- og postaddresse:
Kronprinsens gate 17
0251 Oslo

Telefon: 22 47 89 50
Telefaks: 22 42 03 56

Forbundet: post@dramatiker.no

Dramatikerforbundet © 2018 Alle rettigheter. Ansvarlig redaktør: Monica Boracco.