Nationaltheatrets nye husdramatiker


Som den første kvinnelige husdramatikeren på Nationaltheatret vil Kathrine Nedrejord gå inn i hva som skjer når skjebnen bryter inn og livet blir snudd på hodet. 

Da Nedrejord fikk spørsmål om hun ville bli Nationaltheatrets neste husdramatiker ble hun overrasket og ikke minst veldig glad. Og hun følte seg på ingen måte tynget av forventninger.

Kathrine Nedrejord er Nationaltheatrets nye husdramatiker. Hun skriver på et stykke som skal ha premiere høsten 2019. Foto: Kari Live Rønningen

Kathrine Nedrejord er Nationaltheatrets nye husdramatiker. Hun skriver på et stykke som skal ha premiere høsten 2019. (Foto: Kari Live Rønningen)

– Jeg tror det skyldes at jeg hadde nokså klart for meg hva jeg ville skrive om da jeg fikk forespørselen. Jeg hadde en ide og  skriver gjerne nokså små historier uten for mange karakterer, noe som passer bra i denne sammenheng. Så nå gjelder det bare å jobbe frem en best mulig tekst. Planen er at stykket skal opp høsten 2019.

Overføringsverdi

Allerede til høsten flytter Nedrejord inn på eget kontor på teateret for å bli kjent på huset. Skrivingen er hun godt i gang med. Men Nedrejord synes det er vanskelig å gå konkret inn på handlingen før hun har levert et førsteutkast.

– Men jeg kan si såpass at jeg lar meg fascinere av ytre hendelser som gjør at mennesker mister kontrollen over eget liv – og den maktesløsheten som følger av det. I en tid hvor man tilsynelatende har uendelige valgmuligheter, kan uforutsette ting likevel skje – og livet kan bli satt skikkelig på prøve.

Du har allerede gitt ut tre romaner og flere teaterstykker. Har det noen form for overføringsverdi å veksle mellom sjangerne?

– Faktisk har jeg for vane å fortelle samme historie i både teater- og litterær versjon. Jeg har erfart at tekstene både kan hjelpe – og løfte hverandre. Jeg tør på en måte mer når jeg skriver dramatikk – og det kan jeg dra nytte av i det  litterære.

Mens Nedrejord i romanform gjerne går dypt inn i hovedpersonen, åpner dramatikken for flere stemmer.

– Det endrer perspektivet. Og jeg trenger ikke beskrive ting like inngående som når jeg skriver skjønnlitteratur. Det betyr at jeg for eksempel kan skrive en historie om Iran på 80-tallet uten å vite  hvordan det faktisk så ut der.  Det er uansett ikke det jeg vil fortelle; det er familiehistorien som er det essensielle – det er den som skaper gjenkjennelse i andre.

Kreativt overskudd

Og selv om Nedrejord både setter skjønnlitteratur og dramatikk høyt var det teateret som først kom inn i livet hennes.

– Jeg satte opp amatør-stykker allerede på barneskolen. Har alltid elsket teater – og har ikke minst hatt et sterkt behov for å iscenesette og omforme virkeligheten. Jeg tror det handler om et kreativt overskudd som jeg har måttet bruke til noe – og jeg er alltid blitt dratt mot å fortelle historier.

Tenker du av og til på hvem du skriver for?

Kanskje mer før. Jeg følte på behovet for å imponere – ønsket å  skrive om ting som jeg trodde publikum ville interessere seg for. Men jeg har oppdaget at med det i bakhodet skriver jeg dårligere. Så nå handler det mer om å bli fornøyd selv – om å stadig forbedre meg.

Identitet, rastløshet og det å prøve å finne sin plass i det hele er noe forfatteren er opptatt av.

– Det har nok sin opprinnelse i min samiske bakgrunn – følelsen av å være forvirret identitetsmessig.  Ikke minst er jeg opptatt av temaer som kretser rundt  skam og stolthet.  Jeg tror at bakgrunnen min gjør at jeg lettere kan skrive om andre folkegrupper som for eksempel kurderne; de kjemper på en måte kamper som kan minne om de forfedrene mine har kjempet.

 

 

 

Legg inn kommentar

Vennligst oppgi ditt navn

Ditt navn er påkrevd

Vennligst oppgi en gyldig epostadresse

En epostadresse er påkrevd

Vennligst legg inn din melding

NORSKE DRAMATIKERES FORBUND - WRITERS GUILD OF NORWAY

Postadresse
Postboks 579 Sentrum
0105 Oslo

Besøksadresse
Rådhusgata 7
0105 Oslo

Telefon: 22 47 89 50
Telefaks: 22 42 03 56

Forbundet: post@dramatiker.no

Dramatikerforbundet © 2018 Alle rettigheter. Ansvarlig redaktør: Monica Boracco.