Nærlesning av dramatikk


Miljøvern, ungdom og innvandring er sentrale temaer under Dramatikk-festivalen som arrangeres på Dramatikkens hus til helgen. 

Denne gang har flere av tekstene et tydelig sosialt engasjement, i følge kunstnerisk leder for festivalen, Victoria Meirik.

– Som for eksempel Kathrine Nedrejords tekst Internert og Orgeltåke av Tom Ingar Eliassen. Tematikken springer gjerne ut fra nære relasjoner – og familiære situasjoner er fortsatt utgangspunktet for den skrevne dramatikken før som nå.

For hver jury som blir valgt, faller valget på en annen slags type fortellinger.

– Det er gjerne ulike temaer som blir løftet frem av forskjellige juryer. I år oppsto det for eksempel diskusjoner rundt hvordan det sosiale ble løftet frem i poetiske tekster; samfunnsspørsmål tatt opp på en indirekte måte. Og gjerne store spørsmål som blir fortalt gjennom små konstellasjoner, sier Meirik.

Flere menn

Juryen i år har bestått av Cecilia Ölveczky, Jonas Corell Petersen, Kristian Lykkeslet Strømskag, Victoria H. Meirik og dramaturg og Marit Grimstad Eggen. Også i år har det vært anonym juryering av de totalt 83 innsendte bidragene.

– Vi aner rett og slett ikke hvem vi har valgt før vi åpner konvoluttene med navnene. Noen av dramatikerne er godt kjente for oss fra før, mens andre er helt ukjente. Det er en ganske spennende prosess.

– Og i år er det langt flere menn med enn sist? 

– Ja, og det er rett og slett tilfeldig, som det også var forrige gang. Det er det som kommer ut av den anonyme lesningen av tekster. Det er for eksempel ikke flere menn med i juryen i år.

Fokus på nærlesning

Den kunstneriske lederen mener festivalens store pre er at dramatikerne får sine tekster raskt på gulvet i møte med et publikum.

Årets festivalprogram inneholder forestillinger, iscenesatte visninger, lesninger, dramatikersamtaler og seminarer, forteller kunstnerisk leder, Victoria Meirik.

– Jeg tror dette er veldig viktig for dramatikere. Både med tanke på hvordan selve teksten blir gestaltet og ikke minst tilbakemeldingene fra et publikum, sier Meirik, og understreker at det under årets festival blir fokus på nærlesning.

– Også gjennom et seminar hvor vi fokuserer på nærlesning av den nye dramatikken. Og i tillegg til visninger og lesninger med prøvetid fra 2 til 4 uker, viser vi Nelly Winterhalders Reven og Ulven i sin helhet.

Det vil dessuten gjøres to versjoner av Tom Ingar Eliassens Orgeltåke, samt to versjoner av Hanne Ramsdals Svømmerne.

– Betyr det at  to ulike grupper har tatt tak i teksten?

– Ja, hensikten med dette er å se hvordan en tekst beveger seg annerledes med ulike regissører og skuespillere. Den spennende regissøren Tatu Hamalinen gjør en interessant lesning, mens Westerdals sine avgangsstudenter gjør sin versjon. Det er en av festivalens store målsetninger – å vise at det ikke bare én måte å lese en tekst; ikke minst at den blir til noe annet når det møter scenegulvet i møte med publikum. Festivalen skal plukke opp tekster hvor dramatikerne kan eksperimentere med formatet. Forrige gang hadde vi fokus på det å skrive dramatikk, i år er vi mer opptatt av å lese dramatikk.

Ikke blitt antatt på teater

Kim Atle Hansen er spent på mottagelsen av sitt stykke Skilpadder hele veien ned, som skal fremføres av en gruppe skuespillere fra Kilden Teater i Kristiansand.  

Kim Atle Hansen

Jeg var med for ti år siden med et stykke som på mange måter var starten på min utforskning av dramatikk, så det er hyggelig å være tilbake med et stykke som er en gren av denne utforskningen.

Det at tekstene vurderes anonymt gjør det mer motiverende å sende inn tekster, mener Hansen.

– Det gjør at man kan sende mer eksperimentelle ting og vite at teksten vurderes for sitt eget potensial. Jeg tror ikke denne teksten ville ha blitt antatt på et teater, derfor er festivalen er kjærkommen arena.

Improviserer

Hanne Ramsdals Svømmerne er en åpen tekst uten klare karakterer, bare en strøm av replikker som må fordeles fritt mellom aktørene.

Hanne Ramsdal. Foto: Carl Christian Lein Størmer

– Derfor er jeg er spent på å se de to forskjellige iscenesettelsene av teksten på en og samme festival. Den ene prosessen har jeg vært litt involvert i – og sett flere prøver av i Oslo, sier Ramsdal.

Westerdals-elevene gjør stykket som sin avgang med Martin Lotherington på regi, og de har valgt en vei hvor alle kan all tekst og improviserer den fram.

– Jeg har blitt overrasket over hvor mye av teksten de kunne stryke fordi et riktig scenisk fokus kan erstatte utdypning av en hendelse eller et standpunkt. Vi trenger ikke se mer enn en nese for å forstå at vi har å gjøre med et ansikt. Men det er lett å glemme at dette også gjelder tekst – spesielt i en skriveprosess. Den andre gruppa, fra Kilden i Kristiansand med Christine Helland på regi, har jeg ikke hatt mulighet til å følge, så jeg gleder meg til å se deres versjon til helgen.

Følgende tekster ble valgt:
«Orgeltåke» av Tom Ingar Eliassen, «Arven» av Yasin Gyltepe, «Skilpadder hele veien ned» av Kim Atle Hansen, «Bilde av frukt som rotnar» av Mari Hesjedal, «En lykkelig slutt og Fokus på kjernevirksomheten» av Hans Petter Laberg, «Internert» av Kathrine Nedrejord, «Det er ikke lov å si faen» av Lena Niemi, «Svømmerne» av Hanne Ramsdal, «Om tosomhet» av Mikkel Vetaas, «Reven og Ulven» av Nelly Winterhalder

 

Legg inn kommentar

Vennligst oppgi ditt navn

Ditt navn er påkrevd

Vennligst oppgi en gyldig epostadresse

En epostadresse er påkrevd

Vennligst legg inn din melding

NORSKE DRAMATIKERES FORBUND - WRITERS GUILD OF NORWAY

Postadresse
Postboks 579 Sentrum
0105 Oslo

Besøksadresse
Rådhusgata 7
0105 Oslo

Telefon: 22 47 89 50
Telefaks: 22 42 03 56

Forbundet: post@dramatiker.no

Dramatikerforbundet © 2017 Alle rettigheter. Ansvarlig redaktør: Monica Boracco.