Mikkel Bugge


De største kunstopplevelsene mine har ofte vært knytta til at verket bryter reglene eller butter mot rammene av hva jeg har tenkt at et kunstverk kan være.

Bugge-Mikkel portrett cropped

Født 1978, bor i Oslo

 

Hva holder du på med nå?

Jeg jobber med et stykke om norske afghanistanveteraner for Teater Innlandet sammen med Gard B Eidsvold. Det er et spennende tema som krever mye research, men jeg liker prosjekter som peker utover og gjør at man må stikke hodet ut av hverdagen sin. Ellers skriver jeg noveller som jeg publiserer hver for seg rundt omkring før jeg samler dem i ei novellesamling neste år.

Hvordan ser arbeidsplassen din ut?

Jeg jobber ofte på skriveloftet på Litteraturhuset. Der har jeg utsikt til alle årgangene av Shakespearetidsskriftet i en salig blanding av kasser, bunker og hauger, samt hyggelige medforfattere og kritikere som haster forbi med kaffekopper og grovbrødskiver.

Så har jeg akkurat bygd meg et lite skriveloft hjemme. Der sitter jeg når jeg vil slippe unna Shakespeare, pauseprat og grovbrød.

Din største kunstopplevelse?
Jeg har lagt merke til at det er en ukultur i forbundet der folk jukser på dette spørsmålet og trekker fram flere greier, noe som kanskje burde bli en sak på neste årsmøte, men enn så lenge kjører jeg på: De største kunstopplevelsene mine har ofte vært knytta til at verket bryter reglene eller butter mot rammene av hva jeg har tenkt at et kunstverk kan være. Jeg husker da jeg som fjortenåring så Reservoir Dogs og skjønte at en film ikke trengte å se ut som de filmene jeg hadde sett til da. Eller da jeg som noenogtjueåring leste i stykker The Collected Plays by Sarah Kane og skjønte jeg måtte bli dramatiker. Andre eksempler på det samme er: romanene til Thure Erik Lund, funkisarkitekturen i Asmara, Vildanden av Vinge/Müller, 2666 av Roberto Bolaño. Og sist, men ikke minst; da Louis CK brøyt reglene og fornya tevekomedien med Louie.

Hvilket ord mangler i den norske ordboken?

Skamsjokk. Den plutselige følelsen som slår gjennom kroppen når du kommer på noe idiotisk du har gjort en gang i fortida. Kan gjerne akkompagneres av ord som: Faen!, Åh nei! Osv. Det er følelsen som minner oss på at vi ikke blir kvitt fortida vår så lett og en opplevelse alle kan kjenne seg igjen i.

Hvilket medlem går pinnen til?

Takk så mye til Janne, pinnen går videre til Erlend Loe.

Legg inn kommentar

Vennligst oppgi ditt navn

Ditt navn er påkrevd

Vennligst oppgi en gyldig epostadresse

En epostadresse er påkrevd

Vennligst legg inn din melding

NORSKE DRAMATIKERES FORBUND - WRITERS GUILD OF NORWAY

Postadresse
Postboks 579 Sentrum
0105 Oslo

Besøksadresse
Rådhusgata 7
0105 Oslo

Telefon: 22 47 89 50
Telefaks: 22 42 03 56

Forbundet: post@dramatiker.no

Dramatikerforbundet © 2018 Alle rettigheter. Ansvarlig redaktør: Monica Boracco.