Mestermøte


20. november var det premiere på 3D-dramaet Every Thing Will Be Fine – skrevet av Bjørn Olaf Johannessen og regissert av Wim Wenders.

Filmen, som handler om etterdønningene etter at et barn blir påkjørt og drept, sies å være et foreløpig karrierehøydepunkt for Johannessen, som har jobbet med en av filmhistoriens virkelige store størrelser. De to traff hverandre under Sundance-festivalen i 2006, da Johannessen var med i en manuskonkurranse og Wenders satt i juryen.

– Jeg dristet meg til å spørre om e-postadressen hans, men det gikk tre år før jeg faktisk sendte ham noe.

A-typisk Wenders

Johannessen hadde ikke Wenders direkte i tankene da han skrev manuset, men forsto tidlig at historien han skrev på trengte en voksen forteller.

– Jeg tenkte at stoffet ikke var noe for en debutant. Siden Wim Wenders var den beste regissøren jeg kjente til – og jeg hadde e-postadressen hans, bestemte jeg meg for å sende manuset til ham. Jeg hadde en magefølelse på at tematikken i historien ville appellere til ham, selv om jeg oppriktig talt ikke trodde at han skulle gå for prosjektet. Han er jo 70, har regissert flere titalls filmer og har mye livserfaring. Sånn sett tenkte jeg at tematikken ville være relevant, i hvert fall ikke fremmed for ham. Samtidig er  det en ganske a-typisk Wenders historie med en handling som spenner over tolv år. Historien er strukturert som åtte glimt inn i et menneskes liv; åtte dager av hans liv.

2015. Berlin. Bjørn Olaf Johannessen og Wim Wenders (foto: Mette Randem)

2015. Berlin. Bjørn Olaf Johannessen og Wim Wenders. Foto: Mette Randem

Krevde mot

Wenders overveldende status, har i følge Johannessen ikke på noen måte stått i veien for samarbeidsklimaet.

– Jeg må innrømme at jeg var litt spent i starten på om vi ville greie å få til en balansert diskusjon. Nå i ettertid føler jeg at vi absolutt har fått til det. Wim Wenders er en snill fyr, rett og slett – og den første overveldende respekten forsvant ganske fort. Han er en svært lyttende person, fokusert og til stede. Når man sitter sammen med ham er det bare deg og ham. Men det er klart at vi har vært uenige om ting, men jeg har vært ærlig og sagt hva jeg mener veldig tydelig hele veien. Etter hvert har vi jo også blitt veldig godt kjent og utviklet et vennskap. Men det krevde litt mot i starten.

– Er du fornøyd med hvordan han har løst det?

– Jeg er fornøyd med veldig mye, men det vil alltid være ting som man som manusforfatter hadde sett for seg annerledes. Men akkurat nå har jeg bare lyst til å fokusere på det å være fornøyd.

Og Johannessen tror han kommer til å jobbe sammen med Wenders på nytt en vakker dag.

– Denne prosessen har vært enormt givende – både i form av erfaring og opplevelse. Wim Wenders er et klokt menneske og kjenner hele verden. Jeg vil gjerne jobbe med ham i morgen hvis jeg kan – og han sier også at han vil jobbe med meg. Og jeg tror han er ærlig.

Bildet på forsiden: Wenders og Johannessen. Foto: Mette Randem

NORSKE DRAMATIKERES FORBUND - WRITERS GUILD OF NORWAY

Besøks- og postaddresse:
Kronprinsens gate 17
0251 Oslo

Telefon: 22 47 89 50
Telefaks: 22 42 03 56

Forbundet: post@dramatiker.no

Dramatikerforbundet © 2018 Alle rettigheter. Ansvarlig redaktør: Monica Boracco.