Fortsettelse følger


Brødrene Stenberg Eriksen har vært tett på produksjonen av Mammon 2 som kunstneriske ledere. Det har gitt mersmak.

Angrep på ytringsfriheten står sentralt når andre sesong av thrillerserien Mammon har premiere på norske tv-skjermer den 3. januar. Mens første sesong av Mammon dreide seg om grådighet, handler sesong 2 om makt. Og det er drapet på en journalist, som sparker det hele i gang.

– Drapet fører til en politisk maktkamp mellom en leder og en nestleder i en norsk regjering, forteller Gjermund Stenberg Eriksen.

Mammon-brødrene

Bak Mammon står serieskaperne brødrene Gjermund Stenberg Eriksen (til venstre) og Vegard Stenberg Eriksen. Førstnevnte hovedforfatter og sistnevnte produsent. Foto: NRK

Både han og broren Vegard, som står bak Mammon-serien, er fans av politiske thrillere.

– Som serieskapere søker vi hele tiden utfordringer – og det å skape en konflikt i en norsk regjering må sies å være nettopp det. Det har vært vanvittig gøy å jobbe med karakterer med mye makt, men vi befinner oss i en tøft landskap. Det vrimler jo av gode tv-serier om statsledere, sier Eriksen og nevner i fleng: Borgen, Boss, House of Cards og ikke minst The West Wing.

– Det gjør at man er nødt til å skape et univers som er troverdig. Hvis man ikke greier det blir det vondt for alle parter. Men det er ikke en dokumentar, så troverdighet betyr ikke realisme, legger han til.

Drama i Høyre

Han forteller at hovedtankene i sesong to er mer inspirert av Tony Blair og Gordon Brown, enn av konkrete norske konflikter.

mammon_II_episode_03_001_01_Glennmeling

Fra Mammon, sesong 2.

– Men det er klart det finnes leder og nestlederstrider i flere partier her hjemme også. I serien har vi laget en ettpartiregjering fra Høyre, fordi konflikter i enkeltpartier ofte har mer drama enn å måtte lære opp folk i koalisjonsregjeringers dynamikk.

– Hvordan har det vært å jobbe med sesong 2 i kjølevannet av gode kritikker og debatten den første sesongen satte i gang?

– Det er jo en del styr mens det står på. Samtidig, når stormen har lagt seg og det blir stille, innser man at det er moro å lage engasjerende drama. Men det er selvfølgelig mer gøy når det er tematikken som diskuteres, og ikke ting vi kunne gjort annerledes.

Sesong 3

Brødrene Stenberg Eriksen har vært tettere på hele prosessen denne gangen, som kunstneriske ledere.

– Ambisjonen har vært å lære oss den amerikanske og danske måten å jobbe på; å ha et tydelig ansvar for linjene. Det har vært usedvanlig givende – og er en arbeidsform som jeg unner alle andre serieskapere å få oppleve. Ikke minst tror jeg det er bra for serien og sluttresultatet at noen bærer ansvaret fra A til Å, selv om det sikkert ikke er riktig for alle å jobbe på den måten. Vi er uansett veldig fornøyd med at ting er blitt som de er blitt, så får tiden vise om verden mener det samme.

– Det er ganske mange nye skuespillere i sesong 2. Hva har disse tilført serien?

– Måten skuespillerne har formet karakterene på er imponerende. De håndterer komplekse problemstillinger og jeg er stolt over jobben de har gjort. De har gjort en utrolig flott jobb og har blåst liv i ministre og journalister som vi tror på og har lyst til å følge. Men jeg vil tippe at politikerhverdagen er langt tørrere i virkeligheten enn i vår fiksjonsverden.

– Blir det en sesong 3?

– Vi har en idé til sesong 3. Men nå får vi se se hvordan det går med sesong 2 først.

FAKTA OM MAMMON:
Sesong 1 er Norges mest sette thrillerserie med rundt 1,3 millioner seere. Det er laget remake av HBO Europe, en for Tsjekkia og en annen for Polen – og første sesong er solgt og vist i rundt 30 land.

Sesong 2 består av 8 episoder produsert av NRK Drama.  

 

 

NORSKE DRAMATIKERES FORBUND - WRITERS GUILD OF NORWAY

Besøks- og postaddresse:
Kronprinsens gate 17
0251 Oslo

Telefon: 22 47 89 50
Telefaks: 22 42 03 56

Forbundet: post@dramatiker.no

Dramatikerforbundet © 2018 Alle rettigheter. Ansvarlig redaktør: Monica Boracco.