Eva Koefoed Sevaldson


Skriveriene om von Trier og Bjørk minner om at kjønn og makt fremdeles er temaer som må løftes frem i lyset. 

EVA KOEFOED SEVALDSON

Eva Koefoed Sevaldson. Foto: Privat

Eva Koefoed Sevaldson. Foto: Privat

Født 1958, bor i Bærum

Hva holder du på med nå?

Jeg har fast jobb, med regulert arbeidstid, pensjonsordning og lønn som tikker inn på konto hver eneste måned. Tittelen er prosjektleder, og arbeidsstedet er Kultur- og idrettsbygg. Her tar jeg meg av foretakets arrangementer: åpninger, grunnsteinsnedleggelser og julebord – hvor erfaringen fra tiden som husfrue i Dramatikerforbundet kommer godt med. Denne høsten holder jeg dessuten på med å utarbeide et program for utviklingen av organisasjonskulturen i foretaket. Og så skriver jeg. Ikke om fiktive univers, men om håndfast virkelighet i stål og betong som for eksempel det nye Munchmuseet, nye Deichmanske i Bjørvika og nye Jordal Amfi.

Hvordan ser arbeidsplassen din ut?

Noen vil kanskje si at skrivebordet mitt er rotete. Selv mener jeg at jeg har alt jeg kan komme til å trenge innen rekkevidde: sakspapirer, permer, bøker, notatbok, håndkrem, tusjer, tape, lesebriller, hårspray, årsrapporter, binders, leppestift, brosjyrer, kjekspakke og kaffekopper (okay da – det står igjen en kopp fra i går som burde vært i oppvaskemaskinen …).

Din største kunstopplevelse?

Skriveriene om von Trier og Bjørk minner om at kjønn og makt fremdeles er temaer som må løftes frem i lyset, og at vi dessverre ikke har kommet så veldig mye lenger siden den gangen undertegnede var leder i forbundet (i forrige århundre …). Men det minner meg også om «Dancer in the dark» – den eneste gangen jeg har vaklet ut fra et kinolokale og måttet sette meg ned for å komme til hektene igjen etter en kunstopplevelse. Og så har jeg en stor opplevelse hver sommer: Oscarsborgoperaen. Det er ikke alltid forestillingene er av ypperste klasse, men totalopplevelsen: naturen og de historiske omgivelsene, musikken og måneskinnsseilasen tilbake til Sandvika, er flott. Dessuten blir jeg alltid takknemlig: tenk at vi kan bruke festningene våre som operakulisse! Forresten er jeg nettopp ferdig med å lese om igjen Sven Delblancs romanserie om Sörmland: Åminne, Steinfugl, Vinterhi og Byporten. Snakk om å kunne modellere en verden i språk!

Hvilket ord mangler i den norske ordboken?

Nok-punkt. Til minne om Per Fugelli – vi kan si oss fornøyd med livet når det er godt nok.

Hvilket medlem går pinnen til?

Pinnen går til Oddvar Bull Tuhus, som hadde regien på filmen «Angst» hvor jeg debuterte som skuespiller høsten 1976, ung og lovende …

1 kommentarLegg inn dine
  1. Takk Eva, alltid oppfriskende å lese deg, å lese om deg, eller møte deg.
    Takk for utelukkende gode opplevelser.
    Oddvar

Legg inn kommentar

Vennligst oppgi ditt navn

Ditt navn er påkrevd

Vennligst oppgi en gyldig epostadresse

En epostadresse er påkrevd

Vennligst legg inn din melding

NORSKE DRAMATIKERES FORBUND - WRITERS GUILD OF NORWAY

Postadresse
Postboks 579 Sentrum
0105 Oslo

Besøksadresse
Rådhusgata 7
0105 Oslo

Telefon: 22 47 89 50
Telefaks: 22 42 03 56

Forbundet: post@dramatiker.no

Dramatikerforbundet © 2017 Alle rettigheter. Ansvarlig redaktør: Monica Boracco.