Ellen Foyn Bruun


– Et av postkortene er av to gamle damer i slåbrok som sitter og holder hverandre i hendene, som tegn på ‘evig’ vennskap inn i alderdommen.

Ellen Foyn Bruun. Foto: NTNU

Ellen Foyn Bruun. Foto: NTNU

ELLEN FOYN BRUUN

Født 1954, bor i Trondheim

Hva holder du på med nå?

Akkurat nå holder jeg på å forberede at jeg skal til Edinburgh-festivalen for å møte venner og se teater. I jobben min, holder jeg på med flere skriveprosjekter, om sceneteksten i teaterproduksjon, om teater og psykisk helse, og om stemmearbeid. Et av disse prosjektene er kunstnerisk forskning der jeg har brukt auto-etnografi og nylig presentert en forsknings-performance i London. Jeg holder også på med en artikkel i kjølvannet av den teatervitenskapelige dugnaden i Bergen i slutten av mai i år: Når teater gjør en forskjell.

Hvordan ser arbeidsplassen din ut?

En vegg er bare bøker, og på toppen av bokhyllen ligger det tomme permer, en boks med knapper, en boks med skjell, og en sølvkrone med diamanter på som jeg har fått av en student. På skrivebordet er det en del postkort som jeg har samlet gjennom årene. Et er av to gamle damer i slåbrok som sitter og holder hverandre i hendene, som tegn på ‘evig’ vennskap inn i alderdommen. Det har jeg fått av en god kollega. Fra en annen kollega har jeg et kort med en dekorert elefant. I vinduskarmen står det en rød vifte fra lærerutveksling i Madrid. I hjørnene og rundt omkring står det papirruller med gråpapir, en yogamatte, malersaker, en plastikk boks fra Clas Ohlson med forskjellige stoffer og tørklær som jeg bruker i undervisningen, og inni en hylle står en annen boks full av rytmeinstrumenter.

Din største kunstopplevelse?

Da jeg var 16 år, fikk jeg være med faren min til Canada. Vi skulle besøke de polske vennene som han ble kjent med i Paris rett etter krigen, og som hadde emigrert til Montreal. Vi dro gjennom Toronto, og der tok han meg med for å se Måken av Anton Tsjekhov. Det var som en åpenbaring for meg og mitt sinn akkurat da. Denne grusomme historien og samtidig så vakker og poetisk. Lengselen og ydmykelsen. Smerten og styrken. Komedie og tragedie i ett. Stykket og skikkelsene har forfulgt meg siden, og hver gang jeg har sett det siden eller lest det, minnes jeg denne første gangen i en liten, intim sal i Toronto.

Hvilket ord mangler i den norske ordboken?

Tungekyss – to tunger møtes i fuktige munnhuler.

Hvilket medlem går pinnen til?

Anne Marit Sæther!

Legg inn kommentar

Vennligst oppgi ditt navn

Ditt navn er påkrevd

Vennligst oppgi en gyldig epostadresse

En epostadresse er påkrevd

Vennligst legg inn din melding

NORSKE DRAMATIKERES FORBUND - WRITERS GUILD OF NORWAY

Postadresse
Postboks 579 Sentrum
0105 Oslo

Besøksadresse
Rådhusgata 7
0105 Oslo

Telefon: 22 47 89 50
Telefaks: 22 42 03 56

Forbundet: post@dramatiker.no

Dramatikerforbundet © 2018 Alle rettigheter. Ansvarlig redaktør: Monica Boracco.