Dyrt eller billig?


Gis det for mye eller for lite kulturmidler til norske tv-serier? I kjølvannet av debatten som blusset opp i NRKs kulturnytt, har vi tatt en prat med produsentene Håkon Briseid og John M. Jacobsen.

Det var i et innslag i Kulturnytt at Gjermund Stenberg Eriksen uttalte at man ikke engang er kommet i gang med skikkelig pengestøtte til norske tv-serier. Arne Berggren sa på sin side at norsk drama er for dyrt. Han mener det er produksjonsbransjen selv som må ta ansvar og produsere billigere.

Håkon Briseid i Monster syns ikke diskusjonen om hvor lite man greier å produsere for nødvendigvis er den mest interessante.

– For det første føler jeg meg ganske sikker på at man med et sterkt produksjonsbudsjett vil kunne levere bedre kvalitet i alle ledd. For det andre vet vi som jobber med dette at tv-bransjen i utgangspunktet er mager – og at få selskaper kan leve av å produsere tv-drama alene. Vi vet også at det er marginalt å hente på å jobbe raskere og kutte kostnader.

Må verne om norskheten

Det er den unike norske stemmen som er vårt forretningsfortrinn; ikke om vi greier å produsere ti prosent billigere, mener Briseid.

– Kvaliteten på norske tv-serier er faktisk svært god sett i forhold hva de koster å produsere. Og for å dyrke den unike stemmen, er vi avhengig av offentlige kulturmidler. Norsk filminstitutt (NFI) eksisterer jo nettopp for å verne om den norske produsentens stemme og posisjon i prosjektet. Uten lisensen til NRK og NFI ville det meste være opp til markedskreftene – og vi ville fått mer av det som ligner på alt annet.

I et slikt landskap ville det bli vanskeligere å tørre å skille seg ut – og dyrke historier som er unikt norske.

– I en bransje som stadig blir mer blir mer internasjonal, blir det spesielt viktig å innse at vårt fortrinn nettopp ligger i det norske. Vi må ikke late som noe annet; da mister vi noe. Om vi derimot verner om norskheten blir vi attraktive å lytte til.

Norsk tv blir fattigere

John M. Jacobsen mener man blander kortene i diskusjonen om dyrt og billig.

– En ting er spørsmålet om vi skal produsere billige tv-serier. Skam er jo et godt eksempel på et tv-serie som både er vellykket og billig å produsere. På filmsiden er danske Festen et eksempel på det samme. Men det betyr ikke at det er det eneste som skal lages – ikke minst bør lages. Man bør etter min mening også lage Kampen om tungtvannet, som er den største drama-suksessen i nyere tid. Hvis man ikke kan finansiere tv-serier som dette, er jeg redd norsk tv blir veldig mye fattigere. Og det greier man rett og slett ikke uten bidrag fra det offentlige. Vi er et lite land med fem millioner innbyggere – og det koster like mye å produsere tv-serier her som i Tyskland, som har 80 millioner innbyggere. Skal vi få til dette i Norge trenger vi derfor offentlig støtte for å greie de store løftene. Det er min mening.

 

 

NORSKE DRAMATIKERES FORBUND - WRITERS GUILD OF NORWAY

Postadresse
Postboks 579 Sentrum
0105 Oslo

Besøksadresse
Rådhusgata 7
0105 Oslo

Telefon: 22 47 89 50
Telefaks: 22 42 03 56

Forbundet: post@dramatiker.no

Dramatikerforbundet © 2017 Alle rettigheter. Ansvarlig redaktør: Monica Boracco.