Cecilie Løveid



Cecilie Løveid
Født 1951, bor i Købehavn


 


Cecilie Løveid


 


Hva holder du på med nå?


Som 13. dramatiker ut i stafetten er jeg nødt til å slutte meg til alle de som på død og liv vil ha det til at 13 er et lykketall.


I motsetning til hva mange tror om meg, arbeider jeg veldig langsomt med et stoff. 


I omkring tre år ? har et radioteaterstykke vært underveis, under oppstigning så og si. Jeg føler at det er en fullending av en uplanlagt trilogi, en Bergens sådan, som starter med Måkespisere og fortsetter med Vift, en barnesang, (litt oversett hørespill i forhold til Måkespisere må jeg si)…og nå Blåmanen, hvis det er det stykket blir hetende. Rammen er en tur på fjellet, som det lettvint kan sies. Personene er unge, forelskete, og uten et sted annet å gå enn opp på et av Bergens syv fjell hver dag. I dag er ungen til søsteren hans på slep…


I de samme tre årene har jeg hatt en bedre hånd med å fullføre dikt- det har blitt to nye diktsamlinger, Gartnerløs og Nye ritualer. En fabelaktig redaktør har holdt hånd under meg og jeg har våget meg lengre og lengre ut i poetosfæren. En nominering til Brageprisen ga meg litt stress og en masse glede og selvtillit.


En viss depresjon har det ligget over mitt forhold til teatret i det senere, eller kanskje man kan si at en skjev gang har gått fullstendig Key West. De vil ikke spille meg. En tilsynelatende kollektiv enighet om at Løveid er forbi.  » Det er fobi det er fobi sukket hun»  ( Jan Erik Vold). 


Selv det stykket som er ferdig skrevet, kjøpt og betalt er ikke spilt… var det der fobiet begynte? Fobiets rester tok aftenvinden… Jeg husker da godt at det var interesse fra flere kanter da opsjonen gikk til National?


Eller hvor starter kjeden  og hvor eller hvordan brytes den. 


Visning, som stykket heter, ble utgitt i bokform og høstet seriøs, kompetent og anerkjennende kritikk. 


-Er det SÅ dårlig det stykket da?, spør jeg redaktøren. 


-Skriv nye teaterstykker Cecilie, sier han. Og så utgir vi dem bare…


 


P.S.


Om det går treigt med talescenene for tiden så går det forrykende på musikkteaterfronten:


Fikk nettopp vite at Henrik Hellstenius’ opera «OPHELIAS Death By Water Singing»  (med min egen libretto) har premiere på en tysk festival i september, og ikke nok med det, Jon Tombres versjon fra Ultimafestivalen får nypremiere i Warszawa i desember. Som Henrik skriver til meg: » Det er ikke mange som har to ulike produksjoner av den samme operaen i Europa i løpet av fire måneder.»



 









Hvordan ser arbeidsplassen din ut?
Jeg har to, eller egentlig har jeg jo hele huset. Sengen veldig ofte, jeg sovner mellom bøker og papirer. Men i kjøkkenet, eller dagligstuen som ligger med det samme man kommer inn fra gangen har jeg et høyt rullebord (altså et bord hvor man rullet tøy i gamle dager) med en iMac og en barstol. Så egentlig står jeg ofte der og gjør notater, går på nettet osv. Og så har jeg et lite kammers med kun bord og stol og laptop når laptopen befinner seg der. Og en lenestol og noen permer og ordbøker og et eiketre utenfor. Iallfall kan man se noen grener. Lener jeg meg ut av vinduet og ser østover ser jeg Sortedam Sø blinke.


 


Bildet: Min arbeidsplass under skråtaket i Voldmestergade i København. 


Katten heter Isak Dinesen.


 

 


 


Din største kunstopplevelse?


-Dette er en felle. Finnes der en største? Jeg tror jeg går i den og sier Glassmenasjeriet i gjestespill fra Dramaten til Bergen en gang i 60- something. Het hun Inga Tidblad? Jeg vet ikke hvordan jeg skal få sjekket dette- men nevrosenes mor var helt til å kjenne igjen fra min egen.


 


Hvilket ord mangler i den norske ordboken?


-Har ikke kikket etter. Men andføtes står der kanskje ikke? En plassparende og privitetsskapende måte å ligge to i én seng på. Som sild eller sokker.


 


Hvilket medlem går pinnen til?



 -Arne Lygre

NORSKE DRAMATIKERES FORBUND - WRITERS GUILD OF NORWAY

Besøks- og postaddresse:
Kronprinsens gate 17
0251 Oslo

Telefon: 22 47 89 50
Telefaks: 22 42 03 56

Forbundet: post@dramatiker.no

Dramatikerforbundet © 2018 Alle rettigheter. Ansvarlig redaktør: Monica Boracco.