Boksing og far-sønn forhold


– Jeg måtte finne en grunnkonflikt i stoffet, og det er ikke annerledes enn i fiksjon. De samme lovmessighetene vedrørende det å fortelle en historie gjelder også for en dokumentar, sier filmdramatiker Bjørn-Erik Hanssen.

Tidligere i sommer vant Blod & ære dokumentarprisen på Kortfilmfestivalen i Grimstad.

Les om hvordan filmens manus ble til.

Boksing og far-sønn forhold


Jeg måtte finne en grunnkonflikt i stoffet, og det er ikke annerledes enn i fiksjon. De samme lovmessighetene vedrørende det å fortelle en historie gjelder også for en dokumentar, sier filmdramatiker Bjørn-Erik Hanssen.


Av Mette Hofsødegård


Med Faction Film og regissør Håvard Bustnes på laget har Hanssen skrevet en sjeldent sterk historie fra virkeligheten om far «big» John og sønnen Ole Klemetsen.


Tidligere i sommer vant filmen Blod & ære prisen for beste dokumentar på Kortfilmfestivalen i Grimstad. Dramatiker.no har fått se filmen, som først blir presentert på norske kinoer 22. august. Det er en sårbar og sterk film som Bjørn-Erik Hanssen har levert manus til.


Biografi
Et enormt resarch-arbeid ligger bak. Hanssen satt med flere tusen timer film og 25 kilo avisutklipp. Her forteller han om hvordan filmen ble til:


– Det er mange år siden jeg tok kontakt med bokseren Ole Klemetsen og hans far John, med tanke på å skrive en biografi om Ole. Biografien ble skrevet det siste året mens Klemetsen var aktiv bokser og vil forøvrig bli nyutgitt i forbindelse med lanseringen av filmen senere i sommer.


Det var ikke før samarbeidet vårt hadde pågått en stund, at jeg ble oppmerksom på et gedigent skap fra gulv til tak i stua hjemme hos Klemetsen. Skapet hadde flere hundre smalfilmer og videoer fra hele oppveksten til Ole, og spennende klipp helt fra starten av boksekarrieren. Med denne oppdagelsen vokste ideen fram om å skrive et filmmanus. Det er mange, mange arbeidstimer siden, konstaterer en fornøyd dramatiker.


Hanssen forteller videre om prosessen at han først skrev en pitch på 20 minutter som ble formidlet på Kosmorama-festivalen. Så tok Faction Film kontakt, og NRK har gått inn med 400 000 tusen kroner.


Grunnkonflikt
Hvordan har det vært for en dramatiker å arbeide innenfor dokumentar-feltet? Hvor går grensen mellom fiksjon og virkelighet?


– Jeg måtte finne en grunnkonflikt i stoffet og det er ikke annerledes enn i fiksjon. De samme lovmessighetene gjelder også her. Jeg gjorde det til en historie om en far som drar sønnen gjennom en karriere og i løpet av dette oppdager han bla at de er av taterslekt.


Regissør Håvard Bustnes grep tak i den historien jeg skrev, og har hele veien vært tro mot den historien. Det har vært et kjempesamarbeid, tilføyer Hanssen.


En klasse for seg
Da Blod & ære i sommer vant prisen for beste dokumentar under Kortfilmfestivalen i Grimstad, begrunnet juryen valget med følgende ord:
Vinneren stiller i en klasse for seg. Regissøren og hans stab evner å skape assosiasjoner, og ikke konklusjoner. Han klarer å se og fortelle og bygge relasjoner – og forandrer oss som tilskuere.


Filmen mestrer kunsten å være enkel og mangefasettert, noe som kjennetegner all STOR film.


Vi tas med inn i et rikt univers med mange lag – samtidig som filmskaperen nærmer seg sine karakterer med dyp respekt og generøsitet. Dette er kort sagt rørende, morsomt og VIKTIG. Denne regissøren skaper uforglemmelige filmscener og gjør det som vi ofte fremhever i fiksjonsfilmen – å utvikle sin hovedkarakter.


Spenning i tidsplanene
 At filmen er en dokumentarfilm i en klasse for seg,  er en vurdering som redaksjonen så avgjort kan slutte seg til. Et grep som fungerer sterkt, er spillet på de to tidsplanene i filmen. Det er ikke bare et spenningsforhold mellom de to tidsplanene, men også en dramatisk utvikling innen hvert plan. På det ene planet skjer filmen i vår tid med opptak tatt for denne filmen. Her får vi blant annet se far med sine to sønner, som turnerer sammen som danseband. På det andre planet skapes handlingen ved hjelp av gamle filmklipp, dels private smalfilmer, dels mer offentlige opptak fra boksesendinger. Her følger vi Oles vei fra han ligger i vugge med sparkebukse, til han tar sine første steg i bokseringen som liten guttunge og videre til han i forbløffende ung alder blir Norges beste bokser. Hele veien hører vi fortellerreplikker fra faren. Det klippes hele tiden mellom de to tidsplanene.


Ønskekarakter
– John Klemetsen er en særdeles spennende karakter. Han er en utrolig god forteller, det renner historier ut av han hele tiden. Han er tater, musiker og spellemann. Jeg vil si at det er en ønskekarakter å lage en dokumentar om, kommenterer Hanssen.


– Har du merket noe til fordommene mot boksesporten i arbeidet med denne filmen?


– Ja, jeg har møtt kolossale fordommer underveis i denne prosessen, fra mange hold. En ting er mot boksesporten generelt, men i tillegg har du alle fordommene mot Klemetsen-familien. De er jo ikke helt konvensjonelle, og det har vært mange spydige bemerkninger om dem. Også derfor har det vært hyggelig at filmen har blitt så godt mottatt og vant pris i Grimstad, sier Hanssen.


Det kan legges til at Blod & ære også er nominert til Amanda, som deles ut i høst.

NORSKE DRAMATIKERES FORBUND - WRITERS GUILD OF NORWAY

Postadresse
Postboks 579 Sentrum
0105 Oslo

Besøksadresse
Rådhusgata 7
0105 Oslo

Telefon: 22 47 89 50
Telefaks: 22 42 03 56

Forbundet: post@dramatiker.no

Dramatikerforbundet © 2017 Alle rettigheter. Ansvarlig redaktør: Monica Boracco.